lördag 30 oktober 2010

Vad kostar en Hästens säng?


En sanning vad det gäller shopping i Kina är att västerländska märkesvaror är fånigt dyra här. Jag har tidigare skrivit att dessa varor är ca 20-50% dyrare än i Europa, och ibland även upp mot dubbla priset. Prisläget brukar motiveras med höga importskatter, men det är absolut inte hela sanningen. Att det finns en stor mängt troll-rika Kineser som till och med är glada att hitta höga prislappar är en annan förklaring.

Kan det bli ännu dyrare? Ja absolut!
Ett Svenskt exempel:

I bottenplanet på nya Sanlitun The Village North har nyligen Svenska Hästens öppnat en butik där de säljer deras fina Svenska sängar. Jag är inte spekulant på någon säng, men har ändå tagit mig en titt. Även om jag var beredd på att det skulle vara dyrt så blev jag ändå förvånad.

Den allra "billigaste" enklaste ramsängen kostar 180 000 RMB (=SEK)
En OK kontinentalsäng i stil med de som kostar runt 100 000 i Sverige kostar ca 350 000 RMB.
Toppmodellen kostar 870 000 RMB, dvs vi är uppe och närmar oss en million för en säng!

Nu är min "undersökning" inte helt professionell eftersom jag bara tittade översiktligt och inte bemödade mig med att skriva upp modellnamn etc, så jag hoppas jag inte missbedömt någon modell allt för mycket, men det är i vilket fall ingen tvekan om att det handlar om en rejäl prisskillnad - och det finns massor med andra exempel.

Hästens toppmodell i Kina. Pris 870 000 RMB (=SEK)

8 kommentarer:

  1. Det betyder att det är värde att satsa på varumärke. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Vad fin blogg! ;D Du skulle verkligen ha goda chanser i min DAGENS BLOGG tävling! det bara till att kommentera att du är med så får du chansen att vinna Dagens blogg! ;D

    Annars så? TREVLIG LÖRDAKVÄLL! ;D

    SvaraRadera
  3. Vilken bra och informativ blogg du har!! Vi ska till Beijing o åker nu på fredag, ska sedan vidare till Hainan i mitten på nästföljande vecka. Har läst o hört mycket om Hainans problem i år med ovanligt intensiva tyfoner som t o m gjort att de varit tvungna att evakuera folk där för några veckor sedan. På resebyrån, EurooChina, säger de att det ska gå bra att åka till Hainan nu......Vet du något mer om hur det ser ut där i nuläget vore jag jättetacksam att få reda på det eftersom resebyrån har så knapphändiga uppgifter. På förhand tack!!
    Desires

    SvaraRadera
  4. @Berit,

    Jag är ledsen att säga att jag inte vet några detaljer om nuläget på Hainan. Det är ju även ett tag kvar tills ni ska dit, så mycket kan ju ändras.

    Kanske någon annan av mina läsare som vet?

    SvaraRadera
  5. Hej Krister!

    Vet du hur det har gått för hästen sängar idag i kina?
    Om dom är etablerade på fler platser än Shanghai?
    //Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hästens har i dag 11 butiker i Kina i 10 olika städer varav Shanghai är en. Det är för dagen bara Beijing som har två butiker.
      Se:
      http://www.hastens.com/sv/BUTIKER/

      Mvh

      Radera