onsdag 20 januari 2010

"Normala" priser


Rubriken är egentligen lite märklig efter som jag alltid tjatar om att saker kan kosta vad som helst här i Beijing, men jag ska försöka komma till min poäng.

I alla olika "Kina-forum" så skrivs det ofta tex "Ska man shoppa billigt i Beijing så åk till Sidenmarknaden". Ja - visst går det att handla billigt på turistmarknaderna, men inte något extra billigt med Kinesiska ögon. Det är inte ovanligt att Kineser säger att de tycker att tex Sidenmarknaden är dyr.

Om man går in i "helt vanliga" affärer i Beijing så kommer man att konstatera att priserna där är väl i klass med de på turistmarknaderna, och då kan man gå i lugn miljö utan att ha de skräniga försäljarna runt sig som sliter i dig. Oftast är det för oss helt okända märken man hittar, men det behöver inte betyda att det är dåliga saker.

Nu vet jag att många söker just kopior på västerländska märkesvaror, typ Canada Goose-jackor och Gucci-väskor, och då är fortfarande turistmarknaderna bäst. Men det kanske även kan vara kul att köpa ett plagg som inte alla andra har på sig vid incheckningskön på hemvägen.

Exempel på varor och priser från "lokala" handlare i Beijing:

Damjackor: 199 och 139 RMB

Herrjackor: 198 och 188 RMB

Kostymbyxor: 88 RMB, Skor 59 RMB

5 kommentarer:

  1. Om man är över 1,75 så är det svårt att hitta något som passar. Sen vet jag inte heller hur snyggt det är... ;)

    SvaraRadera
  2. Jag såg många kinesiska ungdomar som är runt 1,75 eller längre i Beijing iaf. Sedan är det sant också många kineser är korta.

    SvaraRadera
  3. var senast på Bairong wordtrade center/som är mycket större än silkan, på detta varuhus shoppar bara kineser.
    Fanns inte en kopia att finna bara kina märken, sorry men allt var verkligen mindre fint!
    Men testa om du ej varit där!

    SvaraRadera
  4. Jag inte varit på Bairong, men läst lite om platsen, och det verkar stort och intressant. Tack för tipset, och jag gör en not på min långa "ställen att besöka"-lista.

    SvaraRadera
  5. Är man 1,90 som jag kan man glömma det. Jag har iofs problem med en del västerlänska märken också.

    Jag har varit på måååååånga skumma marknader där bara kineser hänger och visst där finns en del annorlunda och billiga kläder som man kanske skulle vilja köpa. Men ett stort problem är om man vill ha det lite "fittat", passformen är ofta dålig. En cool kinamarknad är den som ligger vid zoo, sen finns där några stycken vid Xidan också.

    SvaraRadera