lördag 16 januari 2010

Dödstema


Jag skrev nyligen att i Kina så tenderar alla som säljer liknande produkter att klumpa ihop sig på samma ställe.

I mitt bostadsområde är det så komiskt/tragiskt att det är en stor anhopning av affärer som säljer 寿衣, shòuyī, Begravningskläder. Då menar jag inte kläder man har på sig när man går på begravning, utan kläder för de döda!

Bara precis utanför min dörr finns det fyra av dessa affärer med några 10-tals meters mellanrum.
Muntert!
Men - så illa är det inte. Det tog ganska lång tid innan jag förstod var det vad de sålde, och de är utspädda men alla möjliga andra affärer, så det är mest bara ett komiskt fenomen.

Så - dagens shoppingtips! Behöver ni kläder för döda - bege er mot 朝内北小街, (Cháonèiběixiǎojiē)

Försäljning av 寿衣, shòuyī, Kläder för döda, utanför min dörr....

...ännu mera 寿衣

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar