lördag 2 januari 2010

Thailändskt till Courtyard


Jag är en restaurangmänniska!
Ingen tvekan om det. Jag äter alltid alla mina måltider på restaurang, och jag spenderar även mycket av tiden mellan måltiderna på restauranger, och då huvudsakligen på ställen som har trådlöst internet. Jag har skrivit många av mina blogginlägg vid restaurangbord.

Dessvärre så saknar de Kinesiska restaurangerna i princip alltid internet. Det ingår inte i den Kinesiska kulturen att ha ta med sig datorn till måltiden, så det krävs en västerlands ägare för att det ska finnas ett trådlöst nät.

Området där jag bor är väldigt "Kinesiskt"! (konstigt när man bor mitt i Beijing) En nackdel med det är att det är ca 15 minuters promenad till närmaste stället som har internet, och det är något så tragiskt som Starbucks som ligger närmast.

Men - för 12 dagar sedan flyttade en av mina favoritrestauranger, Purple Haze Bistro, in precis jämte mitt hotell! I östra änden av en hutongen Dongsiliutoao (东四六条) finns en liten mysig Courtyard med glastak, som förut varit en helt oansenlig restaurang, som ny har blivit "Thailändsk". Hutongen går mellan Dongsidajiue, (东四大街) och Chaoneijbeixiaojie (朝内北小街).

Perfekt! God mat, mysig miljö, bra priser, internet, och en Svensk ägare som jag känner lite.....och detta 3 minuter från mitt hem! Här kommer jag nog att hänga en hel del i fortsättningen.

(notera att det finns två Purple Haze, och att den äldre finns kvar där den brukar mitt mot Workers Stadium)

Den lite oansenliga entrén till nya Purple Haze Bistro - 3 minuters promenad från mitt hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar