söndag 1 augusti 2010

Lång resor


Jag besöker Sverige varannan månad, och en del reagerar på hur jag orkar med de långa resorna så ofta. Flygresan från Beijing till Europa tar mellan 7,5 och 11 timmar beroende på varifrån jag flyger (Ex. Helsingfors eller London) och det tycker många låter fruktansvärt långt. Men detta är bara halva resan. Eftersom jag kommer från en småstad (Kalmar) med dåliga förbindelser så brukar "Dörr-till-Dörr-tiden" bli ungefär 20 timmar.

Mitt rekord på dryg resa var en gång när jag flyg hem fån Taiwan, och lyckades få ihop en 34 timmars resa med sammanlagt 5 flyg (Taipei - Hongkong - Bangkok - Köpenhamn - Stockholm - Kalmar). Då är man sugen på att sova, raka sig, och duscha när man kommer fram.

Jag har sedan ganska många år tillbaka gjort dessa långflygningar frekvent. T ex under 2006 flög jag varje månad till Asien, så jag har vant mig vid dem. Jag upplever normalt inte dessa timmar så speciellt jobbiga, och jag gör ibland dessa resor utan att ens starta TV'n eller titta i tidningarna i stolsryggen framför.

Ett sätt att fördriva tiden är att prata med min stolsgranne. Det är förvånande ofta en riktigt intressant person man hamnat jämte, och man kan "bränna" några timmar med att diskutera varandras erfarenheter. När jag senast flög hem till Sverige så hamnade jag för ovanlighetens skull jämte en 8-årig Kinesisk grabb som flög ensam(!) till Sverige. Ni som känner mig vet att mitt intresse för barn inte sträcker sig så mycket längre än till min dotter, så denna resan var definitivt inte lika intressant som de brukar. Den var.... annorlunda.

Jag och, min ovanligt unga stolsgranne, 8 åriga 张天煦 (Zhāng Tiānxù), på AirChina planet mot Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar