måndag 23 augusti 2010

Marknadsföring - Del #2


Fristående fortsättning på Marknadsföring - Del #1.

Nästa steg i min marknadsaktivitet för mitt Kafé är att sätta upp "posters", huvudsakligen på universiteten. Jag har fått typ 100 olika åsikter/förslag om hur min affisch ska se ut, men jag har huvudsakligen följt min egen ide, och jag känner mig nöjd. Den blev möjligen lite grötig.

Det finns en massa olika universitet här i Wudaokou och jag har börjat med det närmaste och faktiskt Kinas "bästa", nämligen Tsinghua University, 清华大学. Vi pratar inte om små universitet här. Tsinghua har ungefär 30 000 elever, många tusen lärare, och en rejäl mängd övrig personal så inne på bara detta universitetsområdet finns det mer folk än i hela min hemstad Kalmar. Det betyder även att det är mycket stort, så det är inte lätt att veta vilka byggnader man ska sikta in sig på. Jag har fått lite tips om att det lär finnas mycket västerlänningar i "C-building" i norra universitetsområdet så jag har börjat där, och i de närliggande byggnaderna.

Ett problem med att sätta upp reklam på universiteten är att det överlag inte är tillåtet. Det finns speciella "allmänna" anslagstavlor, och dessa redan är tjockfulla med reklam, och jag gissar att mina planscher strax blir överklistrade igen. Man kan naturligtvis även vara lite fräck och sätta upp på otillåtna platser - och så fräck är jag. Dock försvinner de väldigt fort. Jag gick tillbaka dagen efter och flera var redan borta.

Jag är långt ifrån klar med Tsinghua, och det finns många fler universitet att "angripa", så detta projektet lär ta ett litet tag.

Jag med min IKEA-påse full med MiMiShan-affischer. Just den här anslagstavlan var förvånande tom, vilket kan betyda att min reklam är borta imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar