måndag 30 augusti 2010

Mer Elektronik


Jag har förstått på de mail jag får att det finns ett stort intresse att köpa elektronik i Kina. Jag brukar alltid hänvisa de som frågar var i Beijing man ska handla till den gigantiska elektronikmarknaden Zhongguancun, 中关村. Om man inte ska ha något väldigt annorlunda kan det dock vara "OverKill" att bege sig bort till stora Zhongguancun om man "bara" ska har något vanligt som typ en telefon eller en webkamera.

Ett kompromiss kan vara att åka till elektronikmarknaden Bainaohui 百脑汇 som ligger bara 2 km från Sidenmarknaden, dvs 10 RMB i taxi. (700m norr om Ritan-parken)

Bainaohui har elektronikförsäljning i fyra våningsplan och det finns i vanlig ordning även ett gäng liknande marknaden i de närliggande husen huvudsakligen söder om huvudbyggnaden. Bainaohui är inte i närheten så stor som elektronikmarknaden i Zhongguancun, men jag tror faktiskt att den räcker för de flesta. Låt avståndet avgöra. Råkar ni vara vid Sommarpalatset eller Beijing Zoo så kan ni kombinera den resan med Zhongguancun, och är ni på östra sidan så åk till Bainaohui.

Kan man lite på dessa marknader?

Min uppfattning är att man kan det. Jag anser att man kan betrakta dem som seriösa handlare även om miljön är lite stökig och kan ge sken av något annat. Dessa marknader är till mycket stor del inriktad mot Beijing's lokalbefolkning även om en och annan turist också slinker in. Naturligtvis ska man (som alltid) titta noga vad man får, och även prova produkten i butiken innan ni går för säkerhets skull.

Och inte att glömma: Det är naturligtvis pruta som gäller även på dessa marknader.

Bainaohui, 99 Chaoyangmenwai Dajie, Chaoyang District.
百脑汇 , 朝阳区朝阳门外大街99号

Elektronikmarknaden Bainaohui 百脑汇 som ligger mitt i Chaoyangmen, dvs ungefär mellan Sidenmarknaden och Yashowmarknaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar