torsdag 30 december 2010

Dagens App: Optical Character Recognizer, OCR


Det finns massor av så kallade "Appar", dvs Applikationer, till iPhone med olika typer av Kinesiska ordlistor. En av de bättre är Pleco som även är gratis. En sak som gör Pleco lite extra bra är att den även har en fantastisk "Add-on" som heter Optical Character Recognizer förkortat OCR, och det är lika High Tech som det låter.

Enkelt uttryckt så fungerar det så att du riktar telefonens kamera mot Kinesisk text, och så översätts texten i realtid på telefonens skärm. Dvs du kan svepa med telefonen över en text i en bok och få direktöversättning på skärmen. Du kan även "klippa ut" en större textmassa och sedan t ex infoga i SMS eller mail.

Dock är inte denna "Add-on" gratis utan kostar 95 SEK om du är student, annars 109 SEK. För mig som ständigt är omgiven av Kinesisk text är det en fantastisk funktion som är väl värd pengarna.

Visst finns det en baksida också. Det kan vara struligt att fånga rätt ord om texten är skriven med lustigt typsnitt eller på en brokig bakgrund. Det ideala är tryckt text på solid bakgrund, men det fungerar tex att realtidsöversätta en skylt som man ser på andra sidan gatan även om man kan få koncentrera sig för att hålla telefonen stilla och strula lite innan det blir rätt.

Nej, jag har ingen koppling till företaget bakom Pleco, utan tycker helt enkelt de har en mycket bra produkt.

Så här kan det se ut när jag riktar kameran mot en bank på andra sidan gatan. Telefonen översätter det som finns innanför den gröna rutan, och denna ytan kan man dra till valfri storlek. Inne i rutan ser man i blå text att applikationen "fångat" 银行 för översättning, och under så ser man korrekt uttal: yínháng, och även engelsk översättning: bank.


Pleco's demonstrationsvideo för Optical Character Recognizer, och det fungerar faktiskt lika bra i praktiken som på filmen.

7 kommentarer:

  1. Nu vill jag lära mig hur jag laddar ner appar som student!

    Hade ingen aning om att jag kunde göra det. Inte för att det denna gång var några astronomiska summor men som student borde man väl bry sig i det lilla?

    Kan jag välja det via mobilens appstore? Eller bara via datorn?

    SvaraRadera
  2. @Jessica

    För denna "Add-on" så får man frågan under köp-processen om man vill ha det rabatterade priset. (som görs från telefonen). Dvs inte när man laddar ner Pleco, utan när man aktiverar tillägget.

    Jag tror inte det finns någon genomgående studentrabatt på appar i allmänhet, utan detta är nog ett lokalt erbjudande just för denna "Add-on"

    SvaraRadera
  3. Smidigt :) undrar om det finns en liknande till android..

    SvaraRadera
  4. @Daniel

    Jag har ingen aning, men mitt tekniska sunda förnuft säger mig att det inte borde vara så svårt att implementera konceptet på andra format, så det borde finnas...eller kommer snart.

    SvaraRadera
  5. Var inne på deras forum och android versionen är på väg för 2.3. Tydligen är de tvungna att skriva om hela koden och de har problem med att olika telefontillverkare har olika lösningar på t.ex. kameran.

    SvaraRadera
  6. Håller den här appen+add-non fortfarande eller finns det någon bättre på marknaden nu för tiden?
    Går de att använda offline?

    SvaraRadera
  7. Testade nu.
    Den verkar fungera utan vare sig wifi eller mobildata.
    Vet inte om någon annan app är likvärdig eller bättre.

    SvaraRadera