"Framför allt under rusningstid är tunnelbanan guld värd eftersom Pekings trafik är ökänd"
Skribenten har sannolikt aldrig åkt Beijing's tunnelbana under rusningstrafik. Även den skulle kunna kallas "ökänd".
Verkligheten är att det är mycket påfrestande att åka tunnelbana under rusningstrafik. Det är ofta så mycket folk att man nära på dras med folkmassorna och inte kan bestämma själv hur fort man vill gå i transfergångarna. Det är inte heller ovanligt att man får köa och vänta på ett eller ibland två tåg innan man kommer ombord, och tågen är minst sagt helt fulla. Man bokstavligt pressar in folket för att kunna stänga dörrarna. Naturligtvis gäller detta de hårdast trafikerade linjerna, men det är överlag mycket fullt vid rusningstrafik.
När det inte är rusningstrafik fungerar det bättre. Då behöver man inte köa, och det kan det även hända att man kan få en sittplats. ;-)
Det är billigt att åka tunnelbana i Beijing. Alla resor kostar 2 RMB vilket är billigt även med Kinesiska mått.
Beijing's redan ganska stora tunnelbana är i stort behov av expansion, och redan 2012 kommer nätet att vara nästan dubbelt så långt som idag, och då är det bara Shanghai i världen som är större.
Videoklipp från Beijing's tunnelbana.
Det var ju till och med billigare än Shenzhen. Om jag minns rätt kan det kosta upp till 5 RMB beroende hur långt man åker.
SvaraRaderaMiljötänkande?
SvaraRaderaHåller du kameran över huvudet eller är du bara allmänt längre än alla kineser ;-) ?
SvaraRadera@klw
SvaraRaderaJa - Beijing är lite känt för sitt låga pris
@Anonym
Jag förstår inte vad du frågar om
@PeoGyllix
Båda. ;-)
Nja, Krister. Var ärlig nu.
SvaraRaderaInte är väl du allmänt längre än ALLA kineser? ;-)
För nog är väl Kina så stort att det finns olika folkslag som faktiskt är rätt långa?
Rätta mig om jag har fel.
Miljötänk måste det väl vara att det är billigt?
Hade tunnelbanan/pendeltågen i Stockholm varit billigare hade jag definitivt övervägt att ta den istället för bilen.
Jag "miljötänktetill" när jag köpte skoter här i Peking. Men tyvärr är det inte så hälsosamt.
Jag går stadigt upp i vikt och måste således snart börja köpa nya kläder...
Eller sluta åka skoter åtminstone de 400 metrarna till skolan! Ha ha
Vilka tacklingar jag fick i ryggen under rusningstiden i tunnelbanan!
SvaraRaderaAnnars gillade jag tunnelbanan tack vare det låga priset och smidigheten att ta sig fram i Peking
Vid något tillfälle lyckades jag hoppa på fel tåg, eller rättare sagt jag åkte åt fel håll. Då var det bara att hoppa av vid nästa station, gå över perrongen och vänta några minuter för att åka tillbaka åt andra hållet.
Det var självklart ingen av vakterna i tunnelbanan som (skrattande) såg att samma långa blonda turist kom tillbaka åt samma håll med ett förvirrat utseende och tunnelbanekartan uppochner i handen :)
Har inte åkt metro i Beijing men väl i Shanghai. Väldigt modernt och välordnat men i rusningstid fick man lätt panik och, som du säger, man fick vara väldigt bestämd på vart man skulle gå för inte komma fel med folkströmmen.
SvaraRaderaOch någon artighet fanns inte tillstymmelse till! Vadå släppa av dom som skulle av först? Bara JAG kommer in!
Ryssarna är mycket bättre på att få det att funka smidigt i rusning.
En kanske dum fråga, men infaller Rush hour i Beijing samtidigt som den gör i sverige?
SvaraRaderaPs Tack för en mycket bra och informativ blogg. Hjälpt mig mycket i planeringen för min resa till Kina i Maj.
/L
L
SvaraRaderaMin uppfattning är att "rush hour" i Beijing blir längre och längre, men dem har nog sin topp kring kl 8-9 och 17-19.