lördag 11 december 2010

Var äter man "speciella" djur?


Vilka djur som är OK eller inte att äta beror nästan bara på religion och kultur. Tekniskt sett kan man nog äta i stort sätt alla djur gissar jag.

Om man tycker att det är spännande att prova att äta "speciella" djur som man normalt inte äter hemma så är Kina en lämplig plats. Dock är det inte alltid så lätt att hitta det man söker. Ett skäl är att dessa rätter sällan annonsers på engelska menyer och ett annat är att variationen över landet är stor. Jag hade en period när jag jagade runt i Kina för att hitta Katt på menyn, och det var först nere i Guangzhou 广州 som jag hittade det. Dock åt jag det aldrig då det var i SARS-perioden och kattdjur bedömdes som stor smittospridare. Jag har dock käkat en hel del "speciella" saker som t ex Orm, Hund, Sköldpadda och Skorpioner.

Som turist i Beijing är det lättast att hitta dessa "konstigheter" på en matmarknad som heter "Night Market" 东华门夜市 (Dōnghuáményèshì). Marknaden ligger mycket centralt (en dryg kilometer från Himmelska fridens torg) och ansluter till den kända shoppinggatan Wangfujing 王府井. Varje kväll när det mörknar så fylls gatan med några hundra matförsäljare som säljer tillräckligt konstiga saker för att alla ska hitta något nytt. Tex Sjöhästar, Spindlar, Skorpioner, Fågelungar, Grodor, Ormar..... Även om man inte vill äta så är det en turistattraktion att promenera längs stånden och titta på alla speciella rätter som säljs öppet på gatan.

"Night Market" 东华门夜市. 300 meter snabbmatsförsäljning där man kan hitta många roliga djur att äta.

Ett axplock från utbudet på "Night Market". Sjöstjärna, Sjöhäst, Skorpoin, Skalbagge.

Är man inte språkbegåvad är det inte lätt att veta att här serveras det hund. Närmare bestämt speciell Shandong-hund. 鲁菜狗肉.

Night Market (rödmarkerat) ligger mycket centralt bara 500 meter öster om Förbjudna Staden och ansluter till den kända gatan Wangfujing.

5 kommentarer:

  1. Det roligaste var att min pappa sa "nej, jag har aldrig ätit hund". Då sa hand kinesiska kollega (väldigt övertygande) "jo, det har du visst". (Till saken hör att min pappa under många år jobbade i Kina nån månad per år.)

    Peter var lite sugen på att prova olika sorters insekter på spett när vi var i Kina, jag var mindre sugen... och det blev aldrig av. Åt däremot groda (gott) och sjögurka (mindre gott).

    Håller med om att det bara är kulturellt vad man "kan" äta och inte. Många tycker ju att det är konstigt att äta kräftor som vi gör.

    När det gäller däggdjur brukar min tes bara vara att jag inte vill veta vad djuret heter. Det kanske beror på att man inte är van, men jag tycker att det blir för personligt...

    SvaraRadera
  2. Har du provat människa?? det äter man oxå i kina va??

    SvaraRadera
  3. @Anonym

    Nej, jag har inte provat

    Det är tänkbart att det förekommer. För den som inte är känslig. Se:
    http://theseoultimes.com/ST/?url=/ST/db/read.php?idx=7333

    SvaraRadera
  4. bhhuuh jag trodde inte att jag va känslig ... men det va jag!MVH Louise

    SvaraRadera
  5. Även Vietnam står det någonstans en liten Saruman och ropar: "You shall eat man-flesh tonight!"

    http://www.engrish.com/2010/01/soylent-dumplings/

    SvaraRadera