fredag 24 december 2010

Vad heter God Jul på Kinesiska?


I dag förklarar alla som bloggar på ett Kina-tema vad man säger i Kina för att önska god jul - och jag rättar in mig i ledet, även om jag gjorde det förra julen också.

Man säger: Shèngdànkuàilè , skrivet: 圣诞快乐 och det betyder just God Jul

..och det är mer lättuttalat än det ser ut. Jag gillar ord med fjärde tonen, och här är det fyra stycken på rad. ;-)


Just nu är jag i Sverige för att fira jul med familjen och försöka njuta av en riktigt vit jul. Beijing har ju hittills i år varit befriad från snö i stor kontrast till den extrema förra vintern som började med rejält snöfall redan 1:a november. Jag åker tillbaka till Kina innan nyåret som jag kommer att fira i Beijing. (som "alltid")

Så - Till Er alla, från mig, 圣诞快乐.

Jag och min dotter Ammie som håller på att klä granen.

Lite olika små julgranar från ett vanligt shoppingcenter i Beijing

Lite av julstämningen kring Sanlitun i Beijing.

5 kommentarer:

  1. God Jul på dig med! Vilken fin bild på dig och dottern :-)
    Shanghai var förresten också läckert julpyntat när jag åkte därifrån för att fira jul här hemma.

    SvaraRadera
  2. Annieverse och Erik

    Tack, och God Fortsättning!

    SvaraRadera
  3. God fortsättning Krille, fin bild på dig och Ammie!

    SvaraRadera
  4. @Mia

    Tack, och det samma till Er!
    Kul att du tittar in.

    SvaraRadera