onsdag 30 september 2009

Networking


"Networking", eller att "Nätverka", är ju ett poppisbegrepp på att skaffa yrkeskontakter. Det kan man göra på en massa sätt, och ett är att gå på speciella "Networking"-klubbar. Jag blev inbjuden till "Fortune Connection Club" som hade ett mingelparty på flådiga nybyggda Beijing Marriott Hotel Northeast.

Dricka gratis vin och mingla lät väl som något man kan acceptera en kväll när man inte har något annat för sig, så jag åkte dit.

Jag har överlag lite svårt för "konstgjorda" kontakter som det gärna blir på denna typen av tillställningar. Spridningen på intresseområdena är också så stor att det känns som minimal sannolikhet att man skulle träffa en kontakt som verkligen ger någon yrkesmässig affärsmöjlighet eftersom "partyt" inte var ämnat för någon speciell yrkesgrupp - men man vet ju aldrig!

Så - jag såg jippot som bara ett trevligt tidsfördriv och la inte någon större kraft på att leta upp framtida yrkeskontakter. Och det fungerade. Kvällen blev ganska trevlig - och jag fick även en hel hög med ointressanta(?) visitkort.

Jag fick faktiskt ett e-mail efteråt från en advokat som jag pratade lite med. Kanske blir "Monte" min framtida jurist.

Mail från "Monte" - en uppenbarligen aktiv "nätverkare"

Det blir inte speciellt intressant att fotografera "nätverkande" människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar