tisdag 5 januari 2010

Beijing Weather Modification Office


Världens största väderkontrolls-kontor finns i Beijing:
Beijing Weather Modification Office, 北京市人工影响天气办公室
Dvs. en myndighet som förändrar vädret. Det kan låta som Science fiction, men det är verklighet.

Det finns flera syften med att modifiera vädret i Beijing:
- Skapa regn för att förbättra problemen med torka.
- Minska effekten av sandstorm.
- Förhindra hagel.
- Hjälpa till vid brandbekämpning.
- Skapa fint väder vid högtidliga tillfällen.
etc.

Att skapa fint väder vid speciella tillfällen är kanske det mesta spektakulära användningsområdet. Några kända exempel är det perfekta vädret vid OS-invigningen och på Kinas nationaldag. Det är ofta även riktigt fint väder när höga utländska statschefer, typ president Obama, besöker Kina. Allt detta skapas med väderkontroll.

Denna vinterns extrema snöfall i Beijing är även de konstgjorda. I våras 2009 var det en period då det regnade varje torsdag.

Kina och Beijing är världsledande inom tekniken för att modifiera väder. 37 000(!) personer är anställda inom myndigheten för väderkontroll. Naturligtvis finns det en del som är skeptiska till tekniken och har funderingar på miljöpåverkan. Det går huvudsakligen ut på att använda tekniken för att skapa nederbörd. Vill man ha fint väder så dränerar man alla inkommande regnväder innan de når Beijing.

Jag kan föreställa mig reaktionerna i Sverige om någon politiker skulle våga föreslå väder-kontroll!

Att framkalla nederbörd ("Cloud seeding"):
#1 Silver-jod sprids med flygplan över molnen eller skjuts upp med raketer från marken
#2 Mikro-droppar i molnen reagerar med Silver-joden och fälls ut
#3 Dropparna fryser till is (snö)
#4 Om det är plusgrader så faller det som regn i stället för snö
Ni med kemi-kunskaper får ursäkta min förenklade beskrivning

3 kommentarer:

  1. Är du seriös? Verkar ju helt sinnesjukt.. Only in China ifs.

    SvaraRadera
  2. I går på TV:s Rapportsändning kommenterades kylan och snön i Peking. Det såg rätt oframkomligt ut på vägarna, förmodligen har de väl inte dubbdäck.

    SvaraRadera
  3. Det var näst intill oframkoligt, bussen till
    flygplatsen tog nästan dubbelt så lång tid fast det var lite trafik.
    Sen fick vi vänta 5 timmar i flygplanet för att bli avisade, inte kul.

    SvaraRadera