Hela Beijing är full av Starbucks, 星巴克, (Xīngbākè). Utan att vara ironisk eller ens överdriva kan man säga att det alltid finns en Starbucks-restaurang på armslängds avstånd i Beijing. Och fram på eftermiddagen är de allihop fulla med folk? Varför?
Det finns en stor kinesisk motsvarighet som heter UBC Coffee, 上島咖啡, (Shàngdǎo kāfēi), och till skillnad från de flesta andra kaffe-konkurrenter så har UBC/上島 INTE försökt kopiera Starbucks utan har gått sin egen väg, med ett resultat som vida överträffar Starbucks på ALLA punkter.
Efter en mycket grundlig forskning av skillnaderna mellan dessa båda kombattanter kan jag nu redovisa mitt (Breaking news) testresultat:
Miljö:
Starbucks: Torrt inrett i snabbmats-stil utan någon finness. Bara små runda bord där man knappt får plats med sin kopp om man även har en dator.
UBC/上島: Mycket arbetat, elegent och ombonat. Mjuka soffor, rejäla bord, mysig miljö.
Kaffe:
Starbucks: Några få standard sorter som av någon (fånig) anledning går att få i tre olika storlekar varav den minsta heter "Tall". Serveras normalt i pappersmugg men går även att få i vardaglig porslinskopp av typ "reklammugg". Smaken: Kaffe helt enkelt - inget speciellt
UBC/上島: Massor av roliga varianter, vilket gör att det är kul att prova nya sorter. Serveras i elegant porslin med olika typer av koppar för olika typer av kaffe. Vackert dekorerade. Smaken: Mycket gott.
Service:
Starbucks: Efter att du beställt din mugg vid disken är du glömd - typ McDonald's.
UBC/上島: Riktig restaurangservice med bordsbeställning. Man blir gratis serverad citronvatten som de hela tiden fyller på.
Mat:
Starbucks: Inplastade smörgåsar som värms i mikrovågsugn om du vill.
UBC/上島: En rejäl meny med stort utbud som täcker det mesta du önskar.
Sammanfattning: Starbucks vs UBC/上島 = 0 - 4 dvs Förnedringsseger till UBC/上島.
Så varför går då folk till Starbucks när det finns ett så mycket bättre alternativ? Jag tror på två huvudanledningar:
Den unga och "hippa" Kinesiska generationen gillar de kända väst-märkena, bara för att de är just västmärken - och att vi västerlänningar tycker det är behagligt att gå dit där vi känner igen oss.
Som ni kanske redan räknat ut kommer jag att få en årskonsumtion kaffe på UBC/上島 efter att detta publiceras. ;-)
Så här elegant blir man serverad två olika varianter av Cappuccino på UBC Coffee.
Starbucks koncept är mycket kopierat. Några exempel på logotyper från deras "Wannabe's"
上島/UBC Coffee's exteriör som inte har något gemensamt med Starbucks. 上島/UBC har sina egna kopior med gulsvarta skyltar.
Alltid lika intressant läsning och jag ska definitivt testa UBC nästa gång jag kommer till Peking!
SvaraRaderaHur är det med "grädden" på kaffet? Är det riktig grädde eller kommer den från burk?
Önskar den helt osockrad...
//Jessica
Oh - Jag har faktiskt ingen aning, men den är riktigt god. Jag äter grädden på Cappuccino'n på bilden till höger med sked som en dessert. Min favorit.
SvaraRaderaHär hemma brukar det nog vara skummad mjölk på Cappuccino.
SvaraRaderaEn fråga från Småland:
SvaraRadera- Å hu ä de mä priset? Ä de någon skillnad?
(En högst befogad fråga)
Absolut befogad fråga. Skandal att jag inte redovisade priset i en, för övrigt, helt uttömmande rapport.
SvaraRaderaKostnaden på båda ställena är ungefär "Same shit", dvs ganska dyrt. Runt 25-35 RMB för för en kopp lite beroende på storlek och typ.