söndag 4 april 2010

Trafikvett i Shanghai


I många delar av Kina, och faktiskt(?) även i Beijing så går gångtrafikanterna nära på helt okontrollerat rakt över gatorna även när det är fullt av trafik. Det är en ganska liten del som stannar för "röd gubbe". Likt dataspels klassikern "Frogg", så arbetar man sig ut mellan de passerande fordonen även på breda mångfiliga vägar. Bilarna är vana vid det, och man vänjer sig snabbt själv vid detta farliga beteende.

Som jag konstaterade i höstas så är Hongkong mer civiliserat i detta avseende. Efter en tid nu i Shanghai kan jag konstatera att även Shanghai-borna är duktiga gångtrafikanter. Här står man snällt och väntar vid den "röda gubben". Bara en väldigt liten del har den "Kinesiska" ovanan att alltid gå rakt ut på vägen. Dessvärre har jag själv helt anammat Beijing's brist på gång-trafikvett, så jag är en av de få som av ren vana promenerar rakt ut bland bilarna.

Om det upphör komma inlägg i bloggen nu framöver så har jag kanske misslyckats med en passage.

"Princess & Frog" till Commodore 64. Att spela detta spel påminner mycket om att gå över gatan i Beijing.

Här står de civiliserade Shanghai-borna och så gulligt väntar på att få "grön gubbe". Hade det varit i Beijing hade en stor del varit ute och virrat mellan bilarna på väg över till andra sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar