tisdag 27 april 2010

Sommarpalatset


Sommarpalatset, 颐和园, (Yíhéyuán) är en av de tyngre "måsten" när man turistar i Beijing.
Jag placerade Sommarpalatset på 8:e plats på min "Beijing-10-i-top lista", men jag tror nog att ganska många skulle placera den högre - kanske t o m på 3:e plats.

Sommarpalatset är en stor park med en mängd trädgårdar, tempel, palats och andra speciella byggnadsverk. Det dominerande inslaget är den stora HAND-GRÄVDA(!) sjön (Kunming-sjön) som är en avbild av Västra sjön i Hangzhou. Flera olika platser i Kina finns avbildade i parken, te x Suzhou's kanaler och broar i parkens norra del. Andra kända attraktioner är "Marmorbåten", den "Långa Korridoren", och "17-valvs bron".

Det tar lång tid att ta sig runt hela området och man får planera lite hur man går för det är lätt att missa "viktiga" sevärdheter annars. Det kan till och med vara värt några RMB att köpa en karta över området om du inte redan har det i någon turistbok.

Sommarpalatset är verkligen att fint område med mycket klassiskt Kinesisk arkitektur att se. Parken är inte så väldigt gammal, utan från 1700-talet. Den har förstörts en del under Européernas invasioner, men har renoverats, och är nu i bra skick igen sedan hundra år tillbaka.

Parken ligger utanför nord-västra hörnet av 4:e ringvägen, och nu kan man åka tunnelbana (linje 4) hela vägen till norra entrén, så man behöver inte kosta på sig någon "paket-resa" hit om man är inte vill. Skulle du vilja ha en guide så finns det massor på plats som väntar på dig.

Den högsta byggnaden i Sommarpalatset är "Tower of Buddhist incense", 佛香阁 (Fóxiānggé). som syns i toppen på bilden. Hela området är betydligt större än vad som syns på denna bilden.

Denna bild är tagen uppifrån "Tower of Buddhist incense". Den stora hand grävda sjön syns i överkant med alla båtar som man kan hyra om man vill koppla av en stund.

3 kommentarer:

  1. Menar du nord-västra?

    Trots att sommarpalatset hamnar högt på mångas listor har jag faktiskt inte varit där än, trots tre resor till Peking.

    Men, då har jag något kvar att uppleva när jag får besökare till hösten!

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Naturligtvis är det nord-västra "hörnet". Skandalen är korrigerad ;-)

    SvaraRadera
  3. Och så finns ju "Bridge of Banana-Plant".... ligger om man fortsätter förbi marmorbåten. Jag fastnade där ett tag då jag försökte koppla bananplantor till sommarpalatset - men jag lyckades inte! Vacker väg dock - och inte lika brant som att klättra upp för alla trappor åt båda hållen!

    SvaraRadera