torsdag 22 april 2010

Vårtecken - äntligen


Drygt två månader har gått efter vårfestivalen, men den längsta vintern i Beijing på mannaminne har envist bitit sig kvar. Dock har vi den senaste veckan anat lite ljusglimtar i vintermörkret. Det har faktiskt varit en och annan behagligt varm dag, även om det är sällsynt. Viss behaglig vårkänsla i luften!

Vissa träd har nu börjat få gröna fina löv, men framför allt har persika-blommorna, 桃花 (táohuā) slagit ut. Dessa rosa blommorna är riktigt fina - och särskilt när de är i stora mängder.

Nu är det dessvärre så att "vår-värme-glädjen" troligtvis blir kortvarig. Om bara några veckor kommer det att vara tok-varm och jag kommer att gå och plågas i hettan. För mig är faktiskt hettan på sommaren svårare att uthärda än kylan på vintern.

Persika-blommorna, 桃花 (táohuā), som är i maximal blomning just nu i Beijing

4 kommentarer:

  1. Hej Krister! Min första kommentar!
    Måste säga att det är en fantastiskt trevlig blogg du skriver, många mycket värdefulla tips inför vår resa till Shanghai/Beijing som går av stapeln 2:e maj med hemresa den 17:e. Bara några dagar kvar!

    Vad rekommenderar du för klädsel för ett par unga turister i 25-årsåldern? Vill gärna inte klä mig alltför turistigt. Skjorta/piké och långbyxor? Går folk i shorts? Blir inte för varmt?

    Tack på förhand, känner mig lite vilsen...

    SvaraRadera
  2. Nu menar jag mitt på dagen när man är ute och far o flänger på all turisthak + shopping :) Kvällarna antar jag man klär upp sig om man går på ställen med lite klass!

    SvaraRadera
  3. Hej Niclas, och välkommen till Kina.

    I mitten på maj kan det mycket väl bli 30-35 grader på dagen. Jag tror definitivt inte ni behöver någon jacka dagtid - möjligen en kavaj vissa kvällar.

    Jag, liksom ni, gillar inte att klä mig "turistigt". Baserat på det så tror jag tunna långbyxor och skjorta/piké blir perfekt.

    Kineser använder inte shorts lika mycket som vi i väst, men de är inte lika känsliga för värmen heller - men däremot är de mycket frusna på vintern.

    SvaraRadera
  4. Tack för svaret! Då hoppar vi över shorts och slänger med ett par kavajer!

    SvaraRadera