måndag 26 juli 2010

Marknadsföring - Del #1


Mitt första steg att marknadsföra mitt Kafé var att för hand dela ut reklam på gatan. I Kina är detta en väldigt vanlig metod, och man måste "sticka ut" för att synas. Jag sticker ut genom att erbjuda gratis-kaffe-kuponger, och inte minst: Jag delar ut lapparna själv!

Det är MYCKET ovanligt att se en Västerlänning dela ut reklam på gatan i Beijing. Kanske är jag den första. ;) Det betyder att det är ganska lätt att få folk att stanna upp så jag hinner prata några ord med dem, vilket jag tror är viktigt, och många tycks intresserade av mina lappar - men jag ger bara till dem som jag bedömer kan tänkas bli stamkunder, så jag är ganska selektiv. Det betyder ungefär att jag ger till de flesta Västerlänningar, och till välklädda Asiater som ser ut att vara kafé/bar-typen.

Jag har även haft några incidenter med ordningsmakten som har kört bort mig tre gånger, men jag ar strax tillbaka igen. ;-)

Hur har det gått då?

Det har varit riktigt svettigt eftersom jag tillbringat ca 20 timmar i den stekande solen på gatan. Jag har delat ut ca 2 500 blad, och det har gett mig ca 200 gäster. "Kvalitén" på dessa kunderna har varit förvånande hög, dvs de flesta har inte bara kommit in och hämtat ut sitt kaffe, utan många har beställt något annat också. Faktiskt...så är det övervägande Västerlänningar som kommit och bara druckit sitt gratiskaffe. Kineser som går på "lokal" beställer även någon mat eller dessert, dvs de är "bättre" kunder.

Så - låt oss hoppas att jag "skapat" många stamkunder, och jag har redan en handfull som har återkommit.

Detta var första delen i min följetong om marknadsöringen av baren - nästa steg att se fram mot:
Del #2 - Sätta upp "posters" inne på universiteten.

Första delen i min marknadsföring. 免费的咖啡, (miǎnfèide kāfēi), dvs "Gratis Kaffe". Trotts detta fantastiska erbjudande är det bara några få % av kupongerna som kommer tillbaka till Kaféet.

6 kommentarer:

  1. Då skulle jag bli en av dem som kommer in endast för kaffet. Jag beställer ju nästan aldrig nåt annat än just en latte... *ler

    Vad tar du för en latte?

    Hoppas på lägre än er she ba.

    Lycka till och starkt jobbat att slita på som du gör!

    SvaraRadera
  2. @Jessica,

    Min fantastiska latte kostar 25, och du kommer att älska den. Troligen den bästa i Beijing. ;-)

    @Lennart,
    Om du menar på min bar, så hoppas jag behöva en extra kypare i september. Är du intresserad?
    Om du menar rent allmänt i Beijing så är det inte mitt specialområde då jag inte söker jobb själv, men "det sägs" att det inte är så svårt att hitta jobb här. Det är hög personalomsättning, vilket borde betyda stort utbud av jobb.

    SvaraRadera
  3. apan i en annan apa27 juli 2010 kl. 19:20

    Helt rätt attityd!

    Det ska vara ett s på give: This coupon gives you one free coffee.

    SvaraRadera
  4. @apan

    Där ser man. Tack för info'n. Språk har aldrig varit min grej.

    SvaraRadera
  5. Helt underbart!! Go get them bara! =) =)

    SvaraRadera