lördag 17 juli 2010

Många studenter - snart


När jag gjorde en "marknadsundersökning" av kundunderlaget för min Kaffe-bar, så undersökte jag lite grovt hur många universitetsstudenter det finns precis i närområdet runt min bar. Wudaokou, 五道口, är Beijing's största universitetsområde, och inom en radie på 2 km (ca 20 minuter promenad) från baren så har jag hittat 10(!) universitet (och en handfull "mindre" skolor). Av dessa 10 har jag hittat uppgifter om antal studenter för 6 stycken.

Studentantalet är imponerande. I dessa sex universitet finns det inte mindre än 140 000 studenter och 16 000 lärare. Notera att detta bara gäller ett urval universitet på promenadavstånd från min bar. Hela Beijing's 92 universitet har total ca 750 000(!) studenter. (Hur var det man sa? Skulle Sverige konkurrera med kunskap?)

Nu ska man inte inbilla sig att det är så lätt att få dessa studenter till en bar där det nära på är västerländska priser, så det gäller att sikta noga med min marknadsföring. Jag ska inledningsvis inrikta mig på Beijing Language and Culture University, 北京语言大学, (lila färg på kartan nedan) som har ca 10 000 utländska studenter - som jag gissar är relativt penningstarka.

En kortfattad slutsats av min "marknadsundersökning" är att det definitivt finns potential i området, men man ska inte underskatta svårigheterna att "fånga" kunderna. En detalj i sammanhanget är att kanske 80% av Beijing's universitetsverksamhet ligger i träda nu på sommaren, och startar igen i september.

De färgade fälten markerar de universitet som ligger allra närmast min bar. Det stora gula fältet är det högt aktade Tsinghua University, 清华大学, som i flera år blivit rankat som Kinas bästa, och det svarta fältet är självaste Peking University, 北京大学, som krigar med
Tsinghua om Kinas prestigefyllda förstaplats.

3 kommentarer:

  1. Strålande!
    När du ändå är i krokarna kanske du ramlar över nåt hostel som kan vara lämpligt för mig att bo på tills jag hittat egen lägenhet?

    Under 4000:-/månaden.

    Kommer du bo kvar där du bor nu när caféet är i en annan del av Peking? Du får ju lång resväg...

    SvaraRadera
  2. Jag har definitivt för lång resväg, så jag behöver ett nytt boende. Kommer troligen snart att kolla av hotellen i närområdet.

    Om jag kommer ihåg rätt så ska du bli en av de "fina" Tsinghua-studenterna? ...dvs precis i mitt närområde, så vi söker troligen bostad i samma trakter.

    Jag ska hålla dig uppdaterad om jag hittar något bra.

    SvaraRadera
  3. Strålande!

    Det känns skönt att få tillhöra det "finare folket" Ha ha!

    Toppen att du kan hålla ett öga åt mig med.
    Kan vara intressant att veta var priserna ligger ungefär innan det är dags att reka själv.

    Fast jag söker nog inte hotel utan lgh. Men, ett hostel/hotel till kanonpris kan ju göra att jag ändrar mig...

    Ha det bäst!

    SvaraRadera