måndag 2 november 2009

Snö!!


Från fantastiskt sensommarväder till vinter, bokstavligen över en natt och ett månadsskifte. När jag klev ut på gatan den 1:a november möttes jag av ett tungt snöfall, och gatan och himmeln var vit.

Vinterdäck existerar inte här så bilarna (och cyklarna) sladdar lite. Många grenar bröts av snölasten, så flera hutonger blev spärrade.

Jag tillhör den typen som verkligen gillar snö (bara jag slipper köra bil). Kineser gillar INTE snö. Dom är mycket frusna, och jag mötte inga leenden när jag (med nöje) var ute och promenerade i snöfallet. En liten julstämning infann sig.

Härligt(?) snöfall över Beijing

4 kommentarer:

  1. Hörde att det var regeringen som framkallat snön. Att det behövdes regn i regionen men att det kom in en kallfron som gjorde snö av det. Är det något du också hört?

    SvaraRadera
  2. Jag har inte hört eller läst något om detta tillfället, men det är helt klart tänkbart. "Beijing Weather Modification Office" har gjort liknande saker förut. Vi hade t ex en period i våras då det regnade varje torsdag.

    SvaraRadera
  3. Hur kallt är de Beijing? Ska för första gången åka dit med min mamma! Vi är otroligt spännda på att se o shoppa i Kina! Åker om 2 veckor! MVH Claudia

    SvaraRadera
  4. Just nu är vädret mycket varierande. Det kan fortfarande vara 15-20 grader på dagen om det är fint, men sedan kan det vara minusgrader dagen efter. Om ni åker om två veckor så tycker jag ni ska klä er för vinter. Det är ganska ovanligt att det snöar här, men det händer några få dagar per vinter.

    Lycka till!

    SvaraRadera