tisdag 28 juli 2009

Att äta Hund och Orm


Alla Kineser äter inte alla djur, men i Kina som helhet vågar jag påstå att man äter i princip allt som rör sig. Ju längre söderut du kommer desto extremare blir det ur västerländska ögon. När vi bedömer vad som är "normalt" att äta, så bör vi tänka på att en stor del av världens befolkning inte äter ko och gris, vilket vi tycker är självklar basföda.

Första gången jag skulle äta en orm var det ungefär som när man ska hoppa i kallt vatten. Man tvekar, och tvekar - och försöker intala sig "nu gör jag det", "NU gör jag det". Sedan.....när jag väl gjort det en gång så var det inte så dramatiskt att göra det en gång till. Det är bara psykologiska spärrar som måste släppa.

Min hund-premiär var liknande, fast den gjorde jag i Sydkorea. Den gången var det ett helt paket av olika hund-rätter som serverades efter varandra. Det var lite motbjudande med det mycket sega skinnet i den helstekta rätten. Men - sedan är även hund avdramatiserat.

Jag har hunnit prova ganska många speciella rätter här, men gör det faktiskt oftast för att det är en kul grej. Jag uppskattar det vanligen inte som matupplevelse.

Ormar (levande) på en restaurang där du kan välja ut den du tycker ser läckrast ut.

På gatan i Guangzhou. Notera den flådda hunden som ligger på plastbacken.

Helstekt hund. Skinnet är lika segt som det ser ut.

6 kommentarer:

  1. Stackars dig som fick äta segt hundkött, jag är säker på att det var mer synd om dig än hundarna...

    Inte.

    Du har inte speciellt stor empati för djur va?

    SvaraRadera
  2. Med ett sådant uttalande så tar jag för givet att du inte äger några skinn-skor och att du inte äter ägg eller julskinka.

    För den dominerande massan av världens befolkning är det naturligt att äta djur, sedan är de kulturella skillnader som avgör vilka djur som är OK eller inte. Det är lite av poängen med mitt inlägg.

    SvaraRadera
  3. Hej
    Krister, absolut är det kulturella skillnader. Men man kanske i dessa länder ska bli lite mer humana i HUR man tar livet snabbt av ett djur. Har själv sett med egna ögon i Kina hur dom gör på en del ställen och det är rentav smaklöst, Usch, riktigt vidrigt.

    SvaraRadera
  4. De kan kanske äta en hund men på vilket sätt är den dödat, har du inte koll på det?!, de blir dödat på en hemskt sätt genom att ta bort skinnet, kokas levande...titta på youtobe klip. Hundar har ett helvete där och jag fatta inte hur de folk kan behandla djur på detta sätt! ...skulle vilja att de själv upplever sånt död!

    SvaraRadera
  5. Heja Krister!
    Jag är här i Suzhou på ett jobb och trivs förbaskat bra! Jag har sagt att jag vill testa orm, kanske hund. Jag har fått för mig att hund är väldigt svårt att få tag i här i detta område, orm skall dessvärre gå att hitta ;-)! Vad skall jag fråga efter om jag vill ha orm och hund?

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magnus
      Orm är ganska lätt att hitta i Suzhou, men det finns även hund på vissa menyer. Hund är som du skrev lite ovanligare.
      Hund skivs 狗, och uttalas gǒu. ("Gåo")
      Orm skrivs 蛇, och uttalas shé. ("Shö")

      Smaklig måltid!

      Mvh

      Radera