onsdag 29 april 2009

Kinesen



Jag är ungefär ett år försenad att kommentera Henning Mankell's roman Kinesen som kom ut 2008. Boken har flera "sidor":
- Klassisk mordthriller i klassisk Mankell-stil
- Historiska skildringar från Kina och USA
och inte minst:
- en annorlunda politisk vinkling på Kinas intåg i Afrika. 

Att Kina håller på att göra stora investeringar i Afrika har nog få missat, och det har skrivits mycket i ämnet. Ex:



Det intressanta med Mankells bok är att han har en (för mig) ny vinkling på historien där Kinas Afrika-satsning är en förberedande lösning på ett förmodat stort framtida inrikespolitiskt problem.

Jag ska inte beskriva handlingen mer än så med hänsyn till den som inte läst den, och har du inte gjort det så kan jag lägga min rekommendation. Boken är bra, och har du dessutom ett visst intresse av Kina så blir den ännu bättre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar