fredag 8 april 2011

Att skriva "Drake" 写"龙"


Efter att jag fick den utmanande kommentaren från Herrmellin att jag skulle lägga upp en video på när jag skriver Kalligrafi så har jag hämtat mod ett tag, och nu beslutat mig för att jag vågar.

Nedan följer en video som visar när jag skriver "Drake" 龙 (lóng) som jag tror är en av de vanligaste skrivtecknen som tatueras. (eller är det "Kärlek"?)

De "riktiga" Kalligrafimästarna 书法家 (shūfǎjiā) skriver huvudsakligen de traditionella skrivtecknen (繁体字) och då ser tecknet för drake ut så här: , men jag håller mig fortfarande till de förenklade (简体字) och då kommer man undan med att skriva: .

So - Let the Show Begin...


Video som visar mina Kalligrafifärdigheter. Som ni ser har jag lite att arbeta på.


3 kommentarer:

  1. Häftigt med kalligrafi! Hur har du lärt dig? Har du tagit några kurser?

    SvaraRadera
  2. Trevligt att se och jag tror att du har tagit på dig skjorta med kinesisk anknytning,för detta högtidliga ögonblick.

    SvaraRadera
  3. Alexander
    Ja, jag har tagit lite kurser - men jag har bara varit och nosat på grunderna.

    Inger
    Jo jag klädde upp mig i min handvävda skjorta från Yangshuo. Allt för att komma i rätt stämning för uppgiften.

    SvaraRadera