lördag 2 april 2011

Och julen vara än till…


Med risk för att vara tjatig, jag har ju skrivit på temat några gånger förut, så ska jag än en gång kommentera hur "snabba" Kineserna är på att plocka undan julpyntet.

Efter den i vanlig ordning mycket korta våren (typ en vecka) så påstår jag härmed att sommaren är i Beijing eftersom det numera vanligen är över 20 grader dagtid.
I denna miljön känns det mycket märkligt att springa på en gigantisk julgran utanför ett också i övrigt julpyntat shoppingcenter. Att några bostadshus och kvarterskrogar glömmer tomtarna framme är ju en sak, men att ett varuhus som är betydligt större än NK fortfarande har en jättelik gran framför entrén plus en hel del annat julpynt skär sig i mina ögon.

Bilden tog jag i torsdags utanför Yingtai Shopping Center 盈泰百货.

Gigantisk julgran och annat julpynt framför ett stort shoppingcenter i Beijing. Julstämningen blir så påtaglig att man får gåshud. Notera även pyntet i förgrunden.

2 kommentarer:

  1. Ja, det kan ju kallas långsamt utan att överdriva! Jag är också lite förvånad över att hela världen tycks fira jul nuförtiden. Eller så är det bara nån slags globaliserad kommersialism? Vi var i Marocko över jul och det första som mötte oss i Marrakech var en stor julgran.

    SvaraRadera
  2. De är kanske bara ute i god tid?

    SvaraRadera