onsdag 13 april 2011

Klä in kläder


Om man på en Kinesisk restaurang hänger av sig sin jacka på sin stolsrygg så kommer det strax någon från personalen och trär en "tygpåse" över stolsryggen och över ens avhängda kläder. Fenomenet förekommer på restauranger från medelklass och uppåt, dvs ungefär från den nivån där de har klädda stolar.

Varför gör de då så?
Ja, jag vet faktiskt inte och de gånger jag frågat har jag fått olika svar, men anledningarna tycks vara:

❏ För att skydda ens kläder från matstänk etc.
❏ För att skydda mot stöld av t ex telefon eller plånbok som man kanske har i den avhängda jackans inneficka.
❏ För att skydda sina kläder från att bli solkiga och skrynkliga när man sitter mot dem.

Oavsett anledning så skyddar det onekligen mot lite av varje så det är väl enbart en positiv företeelse. Själv har jag vad jag kan komma ihåg bara råkat ut för detta fenomen i Kina. Aldrig i något annat land.

Olika exempel på "tygpåse" som dras över stolsryggen för att täcka ytterkläder man hängt över stolsryggen.

5 kommentarer:

  1. Tänkte börja med och säga: nice blogg! och kul att hitta ännu en kina intresserad människa. :)

    Sen så kan jag kommentera att den enda anledningen jag hört att dom använder dessa påsar är att stoppa ficktjuvar. Och enda stället jag sett det på är faktiskt i Beijing. Iof har jag inte varit andra större städer, så jag kan bara säga att i mindre städer finns de inte, iaf inte dom jag bott i. :/

    SvaraRadera
  2. Anna

    Tack.

    Fotona är alla tagna i Beijing, men är det bara i Beijing fenomenet förekommer? Jag vill minnas att det har hänt i andra städer, men jag är inte säker. ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag har iaf inte sett det i andra städer. Har iof bara bott i städer mindre än beijing och shanghai och liknande då. Och dessutom städer utan många turister och super rika :P Men jag kanske återkommer när jag nu till hösten bosätter mig i Changchun. För jag har en känsla av att det kommer finnas där, av någon anledning, haha.

    SvaraRadera
  4. Hej Krister!
    Detta kanske inte är rätt inlägg att fråga på men jag såg att den var senast skriven! Undrar bara på VILKET sätt man kan SKICKA hem saker man shoppat i Beijing , till Sverige på ett hyfsat billigt och säkert sätt, för att undvika övervikt när man skall resa hem igen???????
    Det som skulle vara aktuellt är Jackor, typ Canada Goose (om de nu finns att köpa i maj 2011)!
    Skulle vara jättetacksam för svar här på din blogg, det kanske är fler som undrar!!!

    Mvh
    Monika L

    SvaraRadera
  5. Monika,

    Jag har redan skrivit inlägget du söker. Se:
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2010/09/skicka-paket-till-sverige.html

    SvaraRadera