onsdag 6 april 2011

Kinesiska naturläkemedel


Mer än en gång har jag stött på Svenskar här i Beijing som är i Kina för att plugga traditionell Kinesisk medicin och det är ett exempel på att det finns ett ganska stort intresse i väst för den Kinesiska läkemedelskonsten.

Jag tror att de Kinesiska naturmedicinerna överlag fungerar, men jag tror även att Kineserna själva överdriver dess effekt. Jag får lite känslan av att ju svårare en råvara är att få tag på, desto nyttigare blir den. Finns det något märkligt träd som bara växer högst upp på ett speciellt berg i någon avlägsen provins så kan man vara nästan säger på att dess rot är fantastiskt nyttig och nära på botar cancer. Dessutom är den naturligtvis otroligt dyr, och Kineserna betalar gärna.

Även om man går in på ett litet oansenligt apotek i Beijing's förorter så kan man hitta många speciella produkter för många 10-tusentals RMB (=SEK). Går man in på ett apotek i centrum så är det inte märkvärdigt att hitta mediciner för 100 000 RMB. (Ungefär lika mycket i Svenska kronor) så det finns onekligen kunder inte bara i de fina kvarteren.

Själv skulle jag aldrig köpa torkade larver för 30 000 men det är ingen tvekan om att det finns många som ser dess värde.

Vill ni komma betydligt billigare undan och ändå ta del av Kinas nyttiga produkter ska ni titta närmare på Gojibär 枸杞子.

Denna Ginseng-rot 人参 (rénshēn) kostar 12 500 RMB. Hjälper dig mot en hel massa problem

En märklig form av svamp-larver 冬虫夏草 (dōngchóngxiàcǎo). Även dessa har naturligtvis en massa nyttiga egenskaper. Detta paket slumpas bort för 33 480 RMB.

Så här ser det ut inne på ett typiskt Kinesiskt apotek där de mixar ihop sina trolldrycker.

7 kommentarer:

  1. Ser ut att vara en speciell atmosfär så det får nog bli ett besök. Men inga köp som det verkar...

    Du, hur är det med taxi. Kostar det mer om man är fler som åker?

    SvaraRadera
  2. Jadu, kineserna och deras hokus-pokus mediciner.

    Inte sällan är det västerländsk medicin som används vid mer akuta behov och kinesisk medicin på de lite mer utdragna/kroniska sjukdomarna. Lär ju bero på att det inte lika lätt går att mäta om det ens blir någon effekt.

    Självklart är det samma pris oavsett om man är 1 eller 4 som kliver in i en taxi-bil. Däremot har jag flera gånger varit med om att få betala "dubbelt" om man delar taxi med ett herrskap man inte känner.

    SvaraRadera
  3. mammanonna
    Som du ser har Simon redan svarat. Här kan du läsa om taxan som gäller i Beijing:
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2009/08/taxi-var-som-helst-nar-som-helst.html

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Hur fungerar det med "vanlig" medecin i Kina? går det att få tag på? och går det att bara kliva in på ett apotek och köpa det man behöver utan recept? samt går det att få tag på kända västerländska märken av medeciner?

    Tack så mycket!

    //Björn

    SvaraRadera
  5. Charlataner med stort C.

    SvaraRadera
  6. Björn
    Det går mycket bra att kliva in på ett apotek och lyckas du få dem att förstå vad du behöver kommer du att få massor med medicin med dig ut. De är duktiga på att sälja. Se:
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2011/01/overdos-repris.html
    Dock behövs även i Kina recept för att köpa de tyngre medicinerna i apoteken.
    Det finns säkerligen speciella butiker där de har importerad medicin, men då lär den vara dyr. Jag har dock varken sett eller letat.

    Anonym
    I bland har jag dessa känslor, men jag har även sett flera fall där jag blivit imponerad av effekten från den kinesiska läkemedelskonsten.
    Om jag generaliserar så tror jag de överdriver effekterna och framför allt överdriver priserna.

    SvaraRadera
  7. Anonym:
    Charlataner i Kina kommer från Mongoliet (蒙古大夫) ^^

    SvaraRadera