måndag 11 april 2011

Taxioptimering


北京市发展改革委, (Beijing Municipal Commission of Development and Reform) har gjort det igen...
På grund av rådande bensinpris (idag 7.45 RMB/liter 93 oktanig) har taxipriset ökat med ännu en RMB (=kr) (senast höjdes priset december 2009 av samma skäl).
Nu adderas manuellt 2 RMB till det som taxametern visar vid varje resa över 3km.

Beijing's dagspris på taxi är efter denna höjning:
(inom parantes nattaxa kl 23:00-05:00)
10 RMB för de första 3km (11 RMB)
2 RMB när man passerat 3km (2 RMB)
2 RMB för varje extra km efter 3km (2,4 RMB)
3 RMB för varje extra km efter 15km (3,4 RMB)
Vid stillastående bil kostar varje 5min samma som rådande km-pris

Denna lite komplicerade prisbild gör att man har en möjlighet att optimera sina resor om man vill vara lite krånglig. Efter en matematisk djupdykning kan jag här presentera hur man optimalt kostnadseffektivt åker taxi i Beijing:

❏ Om du ska åka längre än 21 km så ska du byta taxi efter 15 km
❏ Ska du dessutom längre än 36 km ska du byta taxi igen efter 30 km
❏ Ska du dessutom längre än 51 km ska du byta taxi igen efter 45 km
Osv.
Åker man t ex 30 km tjänar man 9 RMB och åker man 45 km tjänar man hissnande 18 RMB på min banbrytande teknik.

Glöm aldrig var ni läste det först.

Graf som visar matematiken bakom den banbrytande tekniken att optimera taxiresor i Beijing. Grafen visar taxikostnaden som en funktion av körsträcka (klicka för större)

Denna nya skylt pryder nu alla Beijings taxibilar och upplyser om de extra 2 RMB man måste betala utöver vad taxametern visar för körsträckor över 3 km.

4 kommentarer:

  1. Snålheten kan bedra den vise, för det är inte alltid så lätt att få tag i en ny taxi, vill jag minnas, men har man gott om tid så är det ju ett bra tips :)

    SvaraRadera
  2. Man kan ju faktiskt vara så "ful" att man sitter kvar i samma taxi, och efter att man betalt ber chauffören köra vidare med nystartad taxameter.

    Jag tror jag ska ut och prova den varianten nu direkt. Det finns ju en risk/chans att chaufförens reaktion kan ge uppslag till ett nytt blogginlägg. ;-)

    SvaraRadera
  3. I Ningbo står mätaren på 10 och man måste addera 1, vilket det har sett ut i över 1 års tid.

    Förstår inte vad problemet är med att bara öka taxameterns startpris?

    SvaraRadera
  4. Jag har funderat på samma sak. Jag antar att det helt enkelt är riktigt krångligt att programmera om taxametern. Den är säkert ganska rejält plomberad så att inte varje småfifflare själv ska kunna ändra sin egen taxa.

    SvaraRadera