fredag 22 april 2011

Skolavslutning


I två år har jag nu pluggat Kinesiska i Beijing. Någon gång måste allt ha ett slut, och nu bedömer jag det som lagom att avsluta denna fasen av min språkutbildning, så i onsdags hade jag "skolavslutning" och fick mitt 结业证书 (jiéyè zhèngshū) dvs "Utbildnings certifikat".

Detta avslut betyder långt ifrån att jag är färdigutbildning, men i närtiden får det bli självstudier och fortsatt praktik för att hålla min kunskapsnivå.

Dessa två åren har inte vart 100% heltidsstudier. Jag har gjort nio resor till Sverige och en hel del inrikesresor i Kina som har tagit studietid. Jag hade även min period som krögare och efter jag köpte kaféet så har studierna bara gått på halvfart. Nu ska jag inte döma mig för hårt för mina utsvävningar. Normala universitetsstudier i Kina har vanligen lite drygt 30 effektiva utbildningsveckor per år, vilket faktiskt bara är 60% av året, så jag har nästan hållit universitetsfart vilket får räknas som godkänt. Jag har även under ganska lång tid gjort nära på all daglig konversation på Kinesiska vilket är en bra träning.

Vad händer nu då? Vad blir nästa steg?
Kort uttryckt ska jag i närtid lägga mycket tid på mitt företag och se om jag kan få det att växa. Jag kommer att återkomma mer i detalj om detta strax.

Jag och min privata lärare 许丽丽 (Xu Lili) som i ett och ett halvt år har jobbat med att få ordning på min Kinesiska. Hon är en mycket kompetent lärare, så mina språkliga brister beror enbart på mig.

11 kommentarer:

  1. Ett stort, stort grattis till denna i mitt tycke stora bedrift. Hoppas att du får glädje av den i framtiden.

    SvaraRadera
  2. Grattis för ditt certifikat : )
    GLAD PÅSK!
    Jag åker till gamla sommarpalatsen imon, har ännu inte varit där så efter att läst din sida tänkte jag att nu är det dags....

    SvaraRadera
  3. Inger o Anna
    Stort tack!
    ...och Glad Påsk.

    SvaraRadera
  4. Grattis Krister!
    Om en kines frågar dig nu, om du kan kinesiska, svarar du ja eller är det fortfarande bara 一点?

    SvaraRadera
  5. Jonas,
    Tack.
    Nja, det beror på sammanhanget, men oftast blir det nog båda dina förslag på en gång, dvs jag svarar: "Ja, lite"

    SvaraRadera
  6. Jag får gratulera och även passa på att önska glad Påsk.

    SvaraRadera
  7. Jan
    Tack så mycket, och Glad Påsk till dig också.

    SvaraRadera
  8. Grattis! Jag har läst en del språk och tycker att det kräver mycket arbete, även om man läser europeiska språk som har mycket gemensamt med vårt eget. Måste säga att jag är ganska imponerad av personer som tar sig an språk som kinesiska...

    SvaraRadera