onsdag 27 april 2011

Sjuk prissättning på Kaffe


Jag skrev tidigare om den ovanliga prissättningen här i Kina att Juice ofta kostar mer än sprit på barer och restauranger.

En annan restaurangprodukt som är lite märkligt prissatt är Kaffe.

På ett normalt kafé här i Kina brukar en kopp Cappuccino eller Latte kosta i storleksordningen 30 RMB (=SEK). Det finns några få undantag där priset går ner kring 20 RMB, men det är ovanligt. På de riktigt lyxiga hotellen är ett vanligt pris 50-60 RMB.

Man kan även hitta ställen som klipper till rejält med prislappen, och t ex på mindre flygplatser har jag sett flera exempel på absurda menyer. Senast nu på Guilin's flygplats kostar "Milk Coffee" 78 RMB. Ska tilläggas att man i samma bar kan köpa ett glas med Svensk ABSOULT Vodka för 28 RMB, och det är inget litet glas.

Sedan min tid som krögare här i Beijing är jag väl insatt i råvarukostnaderna, och även de finare Italienska kaffebönorna kan inte på något vis motivera dessa priserna.

(Ska man dricka billigt kaffe i västvärlden så tycks Spanien vara ett utmärkt alternativ som sticker ut i det lägre prisläget. Även på de mera turistintensiva platserna i Barcelona kostar inte en kopp Cappuccino mycket mer än 1€.)

Två sidor ut samma meny från en bar på flygplatsen i Guilin.
Milk Coffee 78 RMB. ABSOLUT vodka (ett glas) 28 RMB.

4 kommentarer:

  1. Hejsan.
    Nu har vi varit i Beijing. Är toppennöjda! Har skrivit ner mina intryck i ett blogginlägg. Skulle vara kul att höra vad du tycker.
    Mammanonna

    SvaraRadera
  2. mammanonna
    Jag tycker ni har lyckats fånga mycket av Beijing på era dagar. Snabblänk för er som vill läsa recensionen:
    http://mammanonna.blogspot.com/2011/04/intryck-forstagangsturist-beijing-10.html

    SvaraRadera
  3. Därför satt jag och drack sprit istället för juice när jag ville plugga och få tillgång till wireless internet :-)

    SvaraRadera
  4. På Starbucks i Beijing kan man få en liten kopp kaffe för 15 RMB. Tror en stor kostar 22 RMB och då är den GIGANTISK. Den lilla är som en mellan i Sverige.

    SvaraRadera