lördag 23 april 2011

Bloggskadad


Åse skrev i kommentarsfältet för ett år sedan att jag var bloggskadad när jag fotade och publicerade från mitt akuta tandläkarbesök.
Jag kan inte mer än att hålla med.

Sedan jag för två år sedan började blogga på allvar så är bloggen något som alltid finns i bakhuvudet vad man än gör. Ser man en intressant händelse gäller det att ständigt vara beredd att fota, och sedan går man och funderar på hur man ska hitta en intressant vinkel för att kunna skriva ett acceptabelt intressant inlägg om företeelsen eller händelsen.

Det tar en hel del tid att blogga med den typ av "informativ" blogg som jag har. Det är sällsynt att jag skriver ett inlägg samma dag som jag publicerar. Det är bara när det dyker upp någon speciell händelse som kväver dagsaktuell publicering, annars filar jag ganska länge på varje inlägg, och ofta krävs lite researcharbete för att få lite informativ tyngd i texten.

Man är naturligtvis även intresserad och nyfiken på mottagandet av det man skriver, och någon form av värdetal på kvalitén av ett inlägg är vilka kommentarer man får. Det är alltid intressant på morgonen när man startar datorn (mitt i natten svensk tid) att se mottagandet från gårdagens inlägg.

"Kinesiska Dalahästar? Det kanske man kan göra något roligt blogginlägg av",
tänkte jag när jag såg denna skylten, så jag fotade. Men - Nej, det blev inget.

9 kommentarer:

  1. "Ser man en intressant händelse gäller det att ständigt vara beredd att fota."

    Håller helt med dig och jag reagerar alltid likadant när jag ser något intressant att fota oavsett om det är i Karlskrona eller i Beijing.

    Fast när jag är i Beijing nu så tänker jag en gång extra för en gång tog jag fram kameran och fotade någon som tydligen demonstrerade på Himmelska Fridens Torg.

    Det var inget allvarligt eller så, men det var bara att visa pass och radera bilderna!

    SvaraRadera
  2. NIhao!
    Är så glad att jag åkte till Gamla Sommarpalatset idag....2 rmb tunnelbana, ett byte och så var jag där...och så vackert med de gröna fina pilträden, vattnet, Pioner....jag gillade denna park och kommer att återkomma....
    Tog taxi hem, 60 rmb....mkt trafik....2 rmb-60 rmb....det är skillnad det : )

    SvaraRadera
  3. Lasse,
    Ja i vissa lägen bör man var diskret om man ska fota. ;-)

    Anna,
    Ja, det är en vacker och alltför bortglömd park.

    SvaraRadera
  4. Sån tur att du blivit bloggskadad, så vi andra får chans att läsa dina intressanta inlägg. ha en fortsatt GLAD PÅSK!

    SvaraRadera
  5. Ja det är kul att läsa det du skriver!
    Har fått många bra tips inför vår resa till Beijing som pågår just nu.Bla så tipsade du om en skräddare vid Dongsi, vi åkte dit och beställde kostym och klänning!! Tack för tipset, Ma var väldigt trevlig och duktig.
    När vi var där passade jag på att säga att vi fått tips om honom på din blogg, han sa direkt att han kände en svensk som handlade där. Sedan snabbt som katten tog han fram telefonen och sa att han kunde ringa dig eller din fru så fick jag tala med er.
    MEN det svarade en kvinna som blev mycket sur och arg på mig när jag sa vem jag var, och varför frågade jag efter hennes man och vem var jag egentligen??? Hjälp... Så det blev lite fel, men roligt ändå.
    Du får hälsa Ma nästa gång från mig, om ni känner varandra.

    SvaraRadera
  6. Elisabeth
    Glad påsk till dig också

    Anonym
    Ja det var en komisk historia, och det var definitivt inte mig han menade. Det var länge sedan jag var i den butiken, och de har inte mitt telefonnummer.
    Trevligt att det tycks gått bra med kläderna ändå.
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  7. Usch vad negativt det lät med ordet bloggskadad, det var verkligen inte i negativ mening som jag skrev det och jag hoppas att min smiley och mitt "ha, ha" i kommentaren visade att jag tyckte det var underhållande, jag tyckte inlägget var både kul och intressant.

    Jag har följt din blogg i över ett år och tycker den är fantastisk.

    Grattis till din examen och lycka till med företaget.

    //Åse

    SvaraRadera
  8. Åse,

    Tack, och jag förstod definitivt att kommentaren var välment.

    Mvh

    SvaraRadera
  9. Jag som ska flytta till Kina (shenzhen) om 6 veckor, tycker att alltndu skriver är intressant på ett eller annat sätt. Fota allt, blogga om allt. Ett så annorlunda land kan inte beskrivas nog för oss som är på väg dit.

    SvaraRadera