söndag 10 april 2011

Beijing Botanical Garden 北京植物园


I Beijing's nordvästra "kant" precis vid Fragrant Hills 香山 (Västra bergen) ligger den stora botaniska trädgården, Beijing Botanical Garden 北京植物园.

Parken är mycket stor och påstås innehålla 6 000 olika sorters träd/blommor/buskar uppdelade i olika mindre trädgårdar. Eftersom att blommorna har olika blomstringsperioder så ändrar parken karaktär efter säsong, och just nu är det Persika-blommorna 桃花 (táohuā) som har högsäsong.

Trots att jag inte har något botaniskt intresse har jag ändå varit här några gånger bara för att parken är så vacker. Perfekt promenad och relax-område. Det finns även gott om fina te-hus där man kan sitta i vacker traditionell Kinesisk miljö och smutta på något exotiskt te. Parken är så stor att man inte hinner se allt på ett besök.

Parken huserar även Asiens största vinterträdgård på 10 000 m² med mer än 3 000 tropiska växter. Utöver det botaniska temat finns det även några historiska sevärdheter som t ex The Wofo Temple, Temple of the Sleeping Buddha och December 9th Pavilion.

Beijing Botanical Garden är nog inte det givna valet för "en-veckas-turistens" stressade schema, men har man lite längre tid i Beijing eller är här för andra gången så kan parken vara ett bra val. Inte minst eftersom man kan passa på att besöka Fragrant Hills när man ändå är här.

Det går gott om bussar hit, men som ej kinesspråkig turist är det nog smidigast med taxi som kostar ca 60-80 RMB från centrum.

Persika-blommorna 桃花 (táohuā) dominerar parken nu i april. Som ni ser har jag varit noga att klä mig i matchande färger.

Vackra blommor över ett av alla te-husen inne i Beijing's botaniska trädgård.

Stulna bilder som visar Beijing Botanic garden från olika säsonger.

4 kommentarer:

  1. Jag kan tänka mig att det är en vacker och avstressande park.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Eftersom du jobbat med restaurang i Peking undrar jag om du vet om / hur mycket man använder jordnötsolja i maten? Var kan det "gömma sig" jordnötter i maten?
    Jag har även två barn med glutenintolerans, har du några tips angående det?
    mvh mia

    SvaraRadera
  3. Mia

    Jag vet att det förekommer olika former av nötter här och där, men jag vet inget om hur vanligt det är med jordnötsolja. Min rekommendation är att ni skriver ut ett "allergikort" på kinesiska. Läs här hur ni gör det:
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2010/09/att-vara-allergisk-i-kina.html

    SvaraRadera
  4. Tack för hjälpen!
    mvh mia

    SvaraRadera