onsdag 6 maj 2009

Guide i Beijing för en dag


På lördag landar en tidigare kollega till mig i Beijing och ska stanna över helgen innan han drar vidare till Shanghai. Det är första gången i Beijing för honom, så han vill naturligtvis hinna med att se så mycket som möjligt. Jag har fått det ärofulla uppdraget att stå för programmet. (På söndagen blir det muren, men dit följer inte jag med).

Ett sådant här projekt tar jag på fullaste allvar och drar naturligtvis igång med planeringen direkt. Eftersom han landar ca kl 12 så lär vi inte komma igång förrän kl 2 eller möjligen kl 3 beroende på om vi börjar med att äta eller inte. Min första plan var ganska extrem och skulle innebära att vi flängde runt hela eftermiddagen i taxi för att hinna se "allt". Efter att ha smält situationen en stund kom jag fram till att varva ner några steg. Det lär bli för intensivt annars. Dagsstatus för planen är att det blir en centrumpromenad kring det man når till fots runt centrum:

1. Himmelska fridens torg
2. Qianmen Daije
3. Operahuset
4. Entren till Förbjudna staden
5. Night Market på Donganmen
6. Wangfujing

Efter detta har vi gått i storleksordningen en mil, och jag gissar att det är läge att dinera och klämma några Tsingtao (kinesisk öl). Planen är sedan att avsluta på Maggie's som alla är så nyfikna på. Mer än så här kan man nog inte få in på en halvdag med jetlag.

Noggrant planerad rutt kring Beijing's centrum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar