måndag 25 maj 2009

Kunskap som lönar sig


Har nu passerat mitt första etappmål att kunna skriva mer än 100 ord. Jag kan även läsa ett gäng fler. Känns bra. Det är värre med hörförståelsen - dom pratar ju så dj..la fort.

En liten situation från den kinesiska vardagen för en västerlänning där det lönar sig att kunna en aning Kinesiska:
I dag lunchade jag på ett litet lokalt hak, och beställde från den taffliga engelska menyn som de ibland slänger till en. Den innehöll några utvalda rätter, men ingen dryck. Jag beställde två rätter och en öl. När jag sedan skulle betala tyckte jag ölen var fånigt dyr (15 RMB) och bad att få se på den kinesiska menyn. Nu hade jag tur och lyckades ganska snabbt hitta tecknet för öl (啤酒) vilket visade sig kosta 4 RBM/flaska. När de nu märkte att jag uppenbarligen kunde läsa så halverade de snabbt priset på min mat också. (Tur igen - jag hade INTE lyckats hitta mina varmrätter i menyn).

Det är mycket vanligt att den engelska menyn är dyrare än den kinesiska. Det gäller att kunna språket för att kunna få de lokala priserna. Här finns det pengar att tjäna. ;-)

Dagens skrivövning - Inte illa va?

1 kommentar: