lördag 23 maj 2009

(iPhone) "New Software Available"


Tog mig idag en tur till Zhongguancun Tech Area, vilket är ett område i Beijing där det finns massor med affärer och marknader för alla former av elektronik. Efter ett tag kunde jag inte motstå frestelse längre, utan jag köpte mig en iPhone.

iPhone säljs fortfarande inte officiellt i Kina, så utbudet är allt från riktigt kassa kopior till "Almoust the same" och slutligen importerade original från Hongkong eller USA. Jag köpte det sistnämnda (hoppas jag) för lite lagom under marknadspriset i Sverige.

Allt var frid och fröjd och telefonen fungerade tipp topp. Jag anslöt den till datorn, den kopplade upp, och då upplyser så snällt min dator om att det finns en nyare programvara tillgänglig. Jag läste på lite om vad uppdateringen innebar och det lät ju bara bra, så jag klickade på "Go for it". Uppdateringen flöt på fint, men när allt var klart så var telefonen död!

Måttligt irriterad skenade tillbaka till affären och fick då reda på att den nya programvara innehåller funktioner som saknar stöd hos de Kinesiska abonnemangen, "...men den kommer att fungera fint när du kommer tillbaka till Sverige", vilket gjorde mig bara marginellt gladare. De hade mer eller mindre tilltalande förslag på hur man skulle få telefonen att fungera i Kina igen.

Det slutade med att jag satt mer än fyra timmar(!) nere i någon halvskum källare där en rad med tekniker hackade med min telefon. En gång i halvtimmen sa de "Klart om 10 minuter". Till slut fick det ordning på den, och nu fungerar luren som den ska. Jag får väll acceptera att de djäv...na klämde av mig 500 RMB för jobbet.

Äntligen har jag min iPhone - i olåst version 2.2 (inte 2.2.1!)

3 kommentarer:

  1. Stackars dig..... Jag vet hur det känns att ha en död telefon. På tal om telefon. Du kanske vet en sådan telefon som Eva har. En sådan som man skuter upp? En sådan kanske man kan byta min trasiga telefon mot. För jag tycker den är så snygg. Mamma har en sådan som jobb telefon och jag älskar den rent ut sagt :)

    SvaraRadera
  2. En upplåsning är ju lätt fixat själv via nätet, eller tillhör inte du också nintendo generationen?

    SvaraRadera
  3. Vad fick du ge för Iphonen? Fungerar den i Sverige tro? Christian Fredin chrfredin@hotmail.com

    SvaraRadera