lördag 30 maj 2009

Duanwumiddag (jag kom inte undan)


På fredagskvällen blev jag bjuden på en traditionsenlig Duanwu-middag hemma hos min vän Sunny (i Hangzhou). Jag fick lära mig att det är tre viktiga delar i en Daunwu-måltid. Naturligtvis Zongzi (risknytena med löv runt), men även viktigt att äta en långsmal ormliknande fisk (MYCKET likt orm), och så ska det sköljas ner med någon form av risvin. Skönt för mig att han även hade en anka och räkor. Bara lite otur att hans dotter hann före mig att ta ankans huvud som hon så fint gnagde ren in till benen - annars hade jag naturligtvis gjort likadant. ;-)

Jag brukar ha lite svårt att uppskatta nya främmande rätter, så desserten tilltalade mig mest. Den bestod av tre Kinesiska frukter som jag nu borde kunna namnen på. Speciell de mörka bollarna (till höger på bilden nedan) är verkligen "godisgoda".

Efter maten gick vi en sväng och tittade i en av hans klädaffärer ("frugans leksak"), och sedan avslutade vi framåt natten med en alltid välbehövlig fotmassage och diskuterade Sunny's alla framtidsidéer.

Det bästa med Duanwo-mat är desserten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar