onsdag 27 maj 2009

Runt murarna i alpluft


Jag brukar ofta gå långa kvällspromenader som kan bli flera timmar. Både för att jag tycker om att utforska staden och även för att det lär vara nyttigt. Vad kan vara bättre än att andas in Beijings "alpluft"? ;-). Själv märker jag inte direkt av luftföroreningarna så mycket - tror jag, men några påstår att den huvudvärken som ständigt kommer och går för endel här beror på luften. Jag vet inte - har ingen riktig åsikt i ämnet.

I går kväll var min tanke att gå runt hela Förbjudna Staden utanför murarna längs med vallgraven. Jag började söderifrån (från huvudentrén) och arbetade mig norrut längs östra sidan. Tragiskt nog visade det sig att det var avspärrat när man kom fram till den norr entrén - så jag fick vackert gå tillbaka samma väg som jag kom, och det är nästan två kilometer att gå halva varvet.

Lyckades inte ta någon bra bild men solnedgången över Coal Hill i Jingshang-parken på norra sidan var ganska fin. Hade i alla fall tur att lyckas "taijma" in den.

Muren runt Förbjudna Staden är lång. Det är nästan 4 kilometer att gå hela varvet runt.

Utsikt från norra sidan av Förbjudna staden norrut mot "Coal Hill" varifrån man kan se förbjudna staden lite uppifrån om man orkar klättra upp till paviljongen på toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar