torsdag 21 maj 2009

Purple Haze...och fotboll


Den tyngsta nyheten dessa dagar i Beijing är att de båda restaurangerna i Purple Haze-kedjan har fått en ny drink på menyn, vilket det skrivs friskt om i lokalpressen. Det som gör det värt att kommentera i detta sammanhang är att det är min goda vän Urban Dahelen som står bakom alstret. Drinken har fått sitt namn efter Urbans kinesiska namn "Da Lian".


Purple Haze serverar Thailändsk mat i båda restaurangerna. Den ena är mysigare/mörkare, och den andra är lite mer bistro/lounge. Jag har inte doktorerat i Thailändsk gastronomi, men jag tycker maten är väldigt bra. Dvs ett restaurangtipps.


En stor nackdel med Puple Haze är att både restaurangerna ligger farligt nära Workers Stadium, som är Beijings fotbollslags hemmaarena. Det betyder att varje gång Beijing spelar hemmamatch så är det total kaos på gatorna utanför. Detta tycks vara fallet varje gång jag ska till Purple Haze. I detta läget går det mycket fortare att gå än att ta taxi. Trafiken står bokstavligen helt stilla.


Man får många erbjudande från den svarta marknadens biljettförsäljare när man passerar utanför arenan, men hittills har jag tackat nej. Fotboll är inte mitt största intresse - Inte ens när det är Beijing som spelar.


Urban framrör våra "Da Lian" på Purple Haze

Glada Beijing-fotbollssupportrar utanför Workers Stadium

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar