Jag åkte tunnelbana i Beijing första gången 2002. Då fanns det bara 2(!) linjer. Fram till 2007 fanns det 3, och idag finns det 8. (OS igen). Täckningen av staden börjar bli något sådär, men kapaciteten är på tok för låg. Jag åker inte så mycket tunnelbana här, men de gånger jag gör det är det oftast proppfullt - och då är det asiatisk definition av proppfull. Det betyder att de som ska försöka kliva på tåget får bokstavligen pressa sig in och i princip klämmas av dörrarna när de går igen.
Nu siktar Beijing högt, och 2015 är det planerat att det ska finnas 15 linjer. Detta kommer med marginal att göra Beijings tunnelbanesystem till världens största. Följs planen kommer systemet att vara 40% större än vad väldens största tunnelbanesystem är idag, som är Londons. (räknat i antal mil bana, vilket vanligen är måttenheten för tunnelbanor)
I princip kan man säga att Beijings tunnelbana går från att vara mycket liten, till värdens största, på 10 år.
Tunnelbanan ser lika kliniskt ren ut som de vi såg i Moskva.
SvaraRaderaIdag är väl både Seouls och Shanghais (även Tokyos?) tunnelbana något större (längre) dock, men hörde Peking satsade mot 100 mil (!) till år 2020!
SvaraRaderaKan ju jämföras mot Stockholms 11 mil... ;)
SvaraRaderaNotera att inlägget ovan skrevs 2009.
SvaraRaderaJust nu (maj 2013) är enligt Wikipedia Seoul längst med 508 km och Beijing är 2:a med 456 km. Shanghai 3:a med 439 km.
Dessa tre städers system växer hela tiden och placeringarna varierar.
Tokyo's är i sammanhanget inte speciellt lång med sina 195 km.
Mvh
Radera
Ok, ja där ser man. Trodde faktiskt Tokyos var mycket större pga en yta större än Skåne och 35+ miljoner invånare.
RaderaHursomhelst intressant att se vilken metropol som kommer stå som den slutliga "vinnaren", men fixar Peking 100 mil så borde det bli svårslaget.
Ser det står 328 km på den svenska Wikipedia-versionen iaf: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tokyos_tunnelbana
RaderaTack för rättelsen. En liten kluring med Tokyo som har tre olika tunnelbanesystem:
RaderaTokyo Metro 195 km
Toei-tunnelbanan 109 km
Rinkai-linjen 12 km
Du har rätt i att det är mest "rättvist" i en jämförelses att räkna samman dessa.
Man kan ju även om man vill jämföra antal resenärer i stället för total längd på systemet; och då hamnar Tokyo i topp före Seoul och Beijing.
Mvh