tisdag 7 juli 2009

Brandövning på The Peninsula


The Peninsula Hotel är en kedja av lyxhotell som finns i några av de tyngre städerna i Asien, och även på några platser i USA. Det var i The Peninsula Hotel i Beijing som Louis Vuitton öppnade sin första butik i Kina 1992. Hotellets bar är en trevlig oas där jag ibland smiter in när jag är sugen på en drink i värdig miljö. Inte extremt dyrt.

Jag går förbi hotellet nästan varje dag på väg till och från skolan. I dag så rusade det ut folk på gatan från hotellet när jag passerade, och trottoaren blev snabbt full. Det är mycket folk i en så stor byggnad. Strax hördes sirenerna och några brandbilar sladdade in till hotellet. De fick snabbt upp stegarna och började spruta vatten på hotellet. Jag såg ingen rök, och blev snart upplyst om att det bara var en övning.

Det var verkligen en fullskaleövning där de stängde av gatan framför hotellet, utrymde byggnaden, och även agerade "på riktigt" med vatten och allt. Lite rolig vardagsdramatik på väg hem från skolan. "Alla" blir ju intresserade när man ser en brandbil!

Brandbilarna sladdar in till The Peninsula

Fullskalig släckningsövning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar