måndag 29 augusti 2011

Beijing's egenheter - Känslan


Vad gör Beijing till den speciella staden som den onekligen är?
I en "mini-serie" beskriver jag Beijing's egenheter från olika aspekter, och detta är den fjärde och sista delen som handlar om något så luddigt som "Känslan" i staden. (Tidigare publicerat: Maten, Historiska Sevärdheter och Den Moderna Arkitekturen)

Att man "förälskar" sig i en stad kan ha många skäl, och alla är inte rationella. Väldigt många tycks ju älska just sin hemstad - och det ibland utan mer rationella skäl än att man har sina barndomsminnen just därifrån. Att jag fastnade för just Beijing insåg jag på riktigt när jag återvände till Sverige efter att ha bott och arbetat i Beijing 2005-2006.

Varför? Vad är det som gör att jag fastande för just Beijing?

Bortsett från att jag uppskattar de konkreta egenheter som jag tidigare beskrivit i denna "mini-serie" så finns det en speciell "känsla" i Beijing som jag verkligen har fastnat för. Detta är en egenhet som är svår att beskriva, men jag tror att en stor del av den känsla som jag uppskattar sitter i att Beijing verkligen är kontrasterna stad.

Beijing har alla attribut som en toppmodern mega-storstad har, men detta är uppblandat med en stor dos klassiska och historiska miljöer. Man kan från ett kvarter till ett annat växla från historiska Hutonger och sedan kliva rakt ut på "fingatan" där det säljs Lamborghini och Gucci. Man kan sitta på en lugn och stilla tak-restaurang och titta ut över Hutong-taken och samtidigt är man bara några hundra meter från Beijing's absoluta centrum.

Man kan dricka öl för 4 RMB och äta grillspett för 1 RMB, och därefter gå till en flott bar och dricka en löjligt dyr Dry Martini i lyxmiljö. Man kan sitta i ett te-hus i en minst sagt historisk park och därefter kliva ner i en toppmodern tunnelbana i marmor och glas. Osv osv.

Befolkningen i Beijing har också en mycket angenäm profil. De är allt annat än "storstadssnobbiga" - trots att de bor i huvudstaden till ett av världens absolut mäktigaste länder. Jag skulle hellre beskriva dem som "coolt" lugna, och mycket lätta att få kontakt med.

Utöver detta finns det en del "luddiga" egenheter i form av stämningen i staden som jag inte är skribent nog att beskriva, men jag tror de flesta som spenderat lite längre tid i Beijing vet vad jag menar.

Beijings absoluta centrum - Tiananmen 天安门. Här i nattbelysning.

Beijings östra finansiella centrum, CBD i Guomao 国贸

3 kommentarer:

  1. Va kul! I Guomao ligger EF skolan, så där spenderade jag mycket tid under mina tre veckor i peking

    SvaraRadera
  2. För en lite annorlunda beskrivning av känslan i staden kan man läsa Ai Weiweis Peking-krönika: http://www.thedailybeast.com/newsweek/2011/08/28/ai-weiwei-on-beijing-s-nightmare-city.html

    SvaraRadera
  3. Anton

    Denna länk har "haglat" på mig på Twitter idag. Det var ett komist sammanfallande i tiden för publiceringarna.

    Mvh

    SvaraRadera