söndag 7 augusti 2011

Årets sommartrend: KTV utomhus


KTV (Karaoke) är definitivt i topp var det gäller sociala nöjen i Kina. Själv har jag och gjort imponerande framträdande bakom mikrofonen. Normalt utövas KTV på speciella KTV-klubbar eller möjligen i det egna hemmet

Årets sommartrend i Beijing är mobila Karaoke-anläggningar som man sätter upp ute i parkerna på kvällen och sjunger i det fria. Det är förvånande påkostade anläggningar som ibland är ihopbyggda på ett bilsläp eller på en "flakmoped". I något fall har det rullat ut stora TV-apparer med vanligast är projektor med vit duk. Notera att det inte handlar om "offentliga" anläggningar på någon restaurang utan det är entusiastiska privatpersoner som står för arrangemanget.
Folk är allt annat än blyga, och det är en ständig kö bland de som vill sjunga. Man kan även notera att det absolut inte behöver vara alkohol inblandat. Detta är mer familjenöje än fylle-jippon.

Överlag är det ett mycket aktivt liv i de flesta parker på kvällarna i Beijing. Dans och idrott hör till de vanligaste aktiviteterna, men i år har även KTV tagit ett tydligt steg ut i parken och jag tror trenden är där för att stanna (och expandera).

Tre olika varianter av Karaoke-anläggningar som sätts upp på kvällen i parker i Beijing.

2 kommentarer:

  1. Fascinerande att man älskar karaoke så mycket och att det inte verkar finnas samma blyghet för att sjunga offentligt som i Sverige. Kan det förklaras kulturellt? Vi provade karaoke i ett karaokerum med några vietnameser vi lärde känna när vi var i Vietnam, men jag hade svårt att tycka att det var lika kul och avslappnat som de tyckte...

    SvaraRadera
  2. Jag har ingen bra förklaring på förklara varför, men det är uppenbart att de inte är blyga. Däremot har jag en anekdot som bekräftar oblygsamheten:

    För många år sedan hade företaget jag jobbade på besök i Kalmar av en kinesisk kollega som hade tagit med sin fru som jag aldrig har träffat. Vi bjöd in dem till vårt hem en kväll, och när vi satt i soffan och pratade frågade mannen som upptäckt att vi hade karaoke-anläggning:
    "Går det bra om min fru sjunger lite?"
    Sedan satt hon och lallade framför TV'n medan vi andra pratade om annat.

    SvaraRadera