För drygt 10 år sedan färdigställdes motorvägen Badaling Expressway 八达岭高速公路. Vägens syfte är huvudsakligen att transportera turister från Beijing till en av världens mest besökta turistattraktioner, dvs Den Kinesiska Muren vid Badaling.
Från Badaling ner mot Beijing är det en sträckning av ca 5 km ganska krokig väg med kontinuerlig nedförsbacke som är att betrakta som felkonstruerad. Många överlastade lastbilar kör denna vägen, och det är mycket vanligt att bromsarna överhettas och med kollapsade bromsar skenar lastbilarna. Detta har lett till en vansinnig massa dödsfall!
Denna sektionen av vägen har fått namnet 死亡谷 (sǐwánggǔ) eller på engelska: "The Valley of Death" / "Death Valley"
En rad åtgärder har vidtagits för att minska olyckorna.
Vid sidan om minst sagt tydliga skyltar och automatiska hastighetsövervakning så finns det "vattengravar" där lastbilarna kan köra ner och kyla sina hjul och bromasar. Det kör även kontinuerligt bilar längs vägen med en stor vattentank och slang som kyler lastbilar som stannat i tid. När man färdas på denna vägen så ser man hela tiden lastbilar som står längst kanterna med rykande hjul och väntar på att få hjälp med kylning.
Flera "nöd-broms-zoner" har bygds. Det är en vägstump med grovt grus och rejäla "gupp" som får stopp på en skenande lastbil.
Trots dessa åtgärder är det fortfarande ca 40 skenande lastbilar per månad som tvingas använda nöd-broms-zonerna. Dvs mer än en varje dag!
Välkommen till Den Kinesiska Muren vid Badaling. ;-)
En nöd-broms-zon för skenande lastbilar som används obehagligt ofta.
Vattenfyllda filer där lastbilar kan köra ner för att kyla sina bromsar.
Ganska vanligt i Norge där svenska turister överhettar bromsarna bara för att de inte lärt sig att motorbomsa i nedförsbackarna.
SvaraRadera