onsdag 24 augusti 2011

Prince Gong Mansion


I min mini-serie om "drunknade" sevärdheter i Beijing så är nu turen kommen till Prince Gong Mansion 恭王府 (Gōngwángfǔ).
För de flesta västerländska turister så är Prince Gong Mansion något helt okänt, och precis som jag tidigare skrev om Dongyue Temple så skulle Prince Gong Manison varit betydligt mer känt om den hade varit placerad i någon annan stad än just Beijing. Den är t ex fyra gånger större än Shanghai's "stolthet" var det gäller historiska sevärdheter som är Yu-garden 豫园.

Prince Gong's Mansion (eller Prince Gong's Palace som det även kallas) är ett av de mest exklusiva historiska bostadskomplexen i Beijing, och skulle lite oförsiktigt kunna kallas Förbjudna Stadens "lillebror". I den södra delen av området finns de flesta byggnaderna, och den norra halvan är en mycket intensivt inredd park som även innehåller en liten "Pekingopera".

Palatset har varit hem till många "höjdare" sedan det byggdes år 1777, och det fick sitt nuvarande namn efter Prince Gong 恭亲王 som flyttade in här 1851.

Prince Gong Mansion ligger mitt i historiska orådet Shichahai 什刹海 precis jämte det betydligt mer kända partyområdet Houhai så man kan med fördel avsluta sin kulturaktivitet på Prince Gong Mansion med en kväll kring Houhai. I närområdet finns även många andra historiska sevärdheter som t ex Former Residence of Soong Ching-ling och Trumtornet och Klocktornet.

Den lilla sjön som finns i den norra parken av Prince Gong Mansion. I Kinesisk tradition så är parken väldigt tätt inredd, dvs öppna ytor saknas.

Flygfoto över Prince Gong Mansion som tydligt visar de båda "halvorna" som parken är uppdelad i. Entrén är som alltid från söder.

3 kommentarer:

  1. "Prince Gong Mansion 恭王府", du skulle inte kunna lägga till lite pinyin också. För oss som gillar att göra bort oss i taxin :-)

    SvaraRadera
  2. Nu skäms jag lite för jag har vid tidigare påpekande om samma sak lovat att alltid skriva pinyin.

    Jag har modifierat inlägget och lovar ett försök till bättring. ;-)

    Mvh

    SvaraRadera
  3. Hej och tack för din trevliga kommentar "hos mig"! Kan ju säga att jag har varit här och läst en hel del tidigare och tycker mycket om det! Det är väldigt spännande, dels för att Kina i sig är en okänd del av världen för mig, och dels för att det är lite kul att dra en del paralleller med Singapore (det finns ju som bekant en hel del kineser här...)

    SvaraRadera