lördag 6 augusti 2011

Kanarieöarna och Badaling


Det finns många olika sektioner av den Kinesiska muren, och det tvistas här och där om vilken sektion man bör besöka. Den mest omtvistade sektionen är definitivt den absolut mest besökta delen "Badaling 八达岭", och därför även att betrakta som en riktig turistfälla. Om jag ska försöka kort sammanfatta min åsikt i frågan:
Den enda anledningen att välja just Badaling är lättillgängligheten. I alla andra avseenden finns det bättre alternativ. Dock är ett besök i Badaling fullt "tillräckligt", så man behöver inte ha dåligt samvete om man "bara" varit just där.

Nu när jag har besök här i Beijing av min "bästis" Janne från Sverige så föll valet på Badaling av ovan nämnda skäl.

Jag var senast på Badaling 2006. Det känns som "turistbyn" vid foten av muran har byggts om en del sedan dess, och förfinats och är inte så "stökig" som jag vill minnas att den var tidigare. OS 2008 är en sannolik anledning till detta. Det är naturligtvis fortfarande massor med folk och turistkommersen är stor.

Efter rundan uppe på muren så valde vi den extremaste formen av turistfälla i form av ett fik med skylt på Svenska som utlovade "ÄKTA KAFFE". Personalen kunde även några fraser på Svenska. Det är inte utan att man fick lite vibbar från Kanarieöarnas turistrestauranger. På tal om att kunna prata Svenska så upplever jag på senare tid att försäljarna på de stora turistmarknaderna har börjat få bra snitts på svenskan:
"Köpa jacka, billigare än Ullared" kan man höra där nu för tiden.

Janne på muren vid Badaling

Skylten på svenska i kombination med kaffesug gjorde att vi trillade ner i den djupaste av turistfällor.

"Äkta Kaffe" - Här i form av Cappuccino serverat vid foten av den Kinesiska Muren.

5 kommentarer:

  1. Haha! Vi såg också det där fiket när vi var där! Jag har ju inget att jämföra med så jag tyckte Badaling var fantastiskt, särskilt på "nedvägen" då vi var så gott som ensamma. Det var magiskt!

    SvaraRadera
  2. Ja visst är även Badling fantastiskt.

    Jag tittade lite i din blogg och du har många fina bilder från Beijing som jag kan rekommendera andra att titta på. Se:
    http://leiamia.blogg.se/category/beijing.html

    Mvh

    SvaraRadera
  3. Lite sorgligt att de förstör atmosfären med skyltar på svenska. Vem vill se en sådan på andra sidan klotet?
    /Anders

    SvaraRadera
  4. Haha jag kom ihåg när jag var med en annan Svensk kompis (ursprungligen född i Peru) på Silk market då började de skrika på spanska på oss. Fail
    När jag bodde i Beijing undvek jag alltid silk market in till det sista bara när kompisar från swe kom och hälsade på och ville ha fake gods eller för att köpa presenter. Ett mer klaostrofobiskt ställe får man leta efter.

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket Christer! :-)

    SvaraRadera