tisdag 23 augusti 2011

Pekinganka á la Bianyifang eller Quanjude?


Det finns två "extra tunga" restaurangkedjor som säljer Pekinganka i Beijing, och av någon anledning så är det just Quanjude 全聚德 som västerlänningar tycks känna till. För lokalbefolkningen är dock den mycket gamla och klassiska restaurangkedjan Bianyifang 便宜坊 ett lika känt alternativ. Att jämföra dessa två kedjor är ungefär som att välja mellan Mercedes och BMW. Samma skit tycker en del, och för andra är valet självklart.

Det finns principiella skillnader hur Quanjude och Bianyifang hanterar sina ankor i ugnen, men för mig känns olikheterna mest som religion. Kanske är Bianyifang lite fetare och skinnet lite krispigare än på Quanjude, men jag kan inte säga att jag är säker på den åsikten.

Dock anser jag att dessa kedjorna är både överreklamerade och överprissatta. För mig är det lika gott att käka på "no-name"-restauranger i övre medelklass och där kan det vara halva priset för en normal anka jämfört med ovan nämnda kända märkena. Faktiskt har de godaste ankorna jag ätit kostat under hundralappen.

Kockar på Bianyifang som skivar upp Pekinganka. Se här för hur det går till.

Entren till en Bianyifang-restaurang.

3 kommentarer:

  1. Hej Krister!

    Vi åker för tredje gången till Peking nu i maj, och har redan testat Pekinganka på Quanjude. Gott men kanske inte det mest prisvärda, som du skrivit ;)

    Om du skulle rekommendera ett ställe att äta denna läckerhet idag vart skulle du då gå, rent spontant? :)

    Mvh // Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Martin,

      Rent spontant blir då min rekommendation:
      XiSanQi Eco-garden Restaurant 西三旗生态园.
      Se:
      http://kristeribeijing.blogspot.se/2011/03/xisanqi-eco-garden-restaurant.html

      Mvh

      Radera
    2. Tusen tack för tipset! :)

      // Martin

      Radera