tisdag 12 augusti 2014

Lammsoppa och BiangBiang-nudlar


Det finns många maträtter att nämna som är lite typiska för Xian och Shaanxiprovinsen, men jag har inte kompetens att ge någon översiktlig beskrivning. Däremot kan jag nämna två rätter i den enklare delen av skalan, och det är Lammsoppa och BiangBiang-nudlar. Båda äts vanligen på enklare snabbmatsliknande restauranger.

Framförallt i de muslimska kvarteren så finns det Lammsoppa (羊肉汤) på stor del av restaurangerna. Visuellt så kan dessa soppor se ut som "Prison Food" från någon film, men de är förvånande goda. De är ganska flottiga med har en mycket kraftfull och mustig smak.

BiangBiang-nudlar är breda, kraftiga och riktigt Al dente. Lite som lasange-plattor. Man kan få dem med en hel massa olika tillbehör. Oftast är de handgjorda och görs lokalt på de små "haken" där de serveras. Jag vill nog sträcka mig så långt som att detta är möjligen de bästa nudlar som jag har ätit.

En rolig kuriosa med BiangBiang-nudlar är det det kinesiska tecknet för "Biang". Detta är ett av de mest komplicerade tecknen som finns i kinesiskan och det kräver 58 penndrag. Många ordlistor har inte detta tecken, och "Biang" finns inte i Pinyin. Jag kan därför inte skriva ut tecknet här i texten, men det finns på bilden nedan. Om man ska skriva BiangBiang-nudlar på kinesiska i löpande text så skriver man i stället t ex "油泼扯面" som betyder samma sak.

.
Lammsoppa, som är godare än den ser ut.

Två olika varianter av BiangBiang-nudlar. Till denna rätt tycks Xian-borna föredra den sötsliskiga Fanta-liknande drycken "Ice Peak", 冰峰,


Det mycket speciella kinesiska tecknet för "Biang". Kanske inte det första tecknet man ska lära sig när man pluggar kinesiska.

Tillverkning at BiangBiang-nudlar öppet på gatan i Xian.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar