fredag 15 augusti 2014

Så nära men ändå oåtkomligt


Som jag berättat i ett tidigare inlägg så har Kina sitt eget "Area 51" i öknen utanför Dunhuang där man från satellitfoto kan se mycket märkliga och svårförklarliga formationer på marken.
För att detta inlägg ska bli intressant bör du först läsa mitt tidigare inlägg i ämnet:
Se: Kina's version av Area 51

Ca 18 mil från Dunhung på andra sidan om detta speciella området ligger naturparken Yardang (雅丹). På något vis måste man alltså passera "Area 51" för att ta sig dit. Det var inte utan en viss spänning som vi satte oss på bussen mot naturparken.

En liten bit efter att vi passerat den Kinesiska Muren och alltså började närma oss så dök det upp ett taggtrådsbeklätt stängsel på vänster sida av vägen. Stängslet följde vägens i uppskattningsvis 50 km innan vi kom fram till naturparken. Med någon mils mellanrum så var det stora skyltar som förklarade att det var "Naturskyddsområde" bakom staketet. På en skylt stod det till och med "Skyddsområde för kameler"! Verkligheten är med en sannolikhet gränsande till visshet att det är ett militärt område,

När jag sedan kom hem och följde upp på Google Earth vilken väg vi hade åkt så konstaterar jag att vi befunnit oss på bara typ två kilometer från några av de intressantare formationerna. Dock såg man mycket lite från vägen. Bara någon enstaka mast och några militärfordon.

Dessa, på internet omdiskuterade, formationerna har hittills bara kunnat förklarats med halvsvaga teorier, så det känns tämligen retfullt att varit så nära men ändå inte kunnat ta en titt. Jag gissar att om jag skulle försökt klättra över staketet så skulle det vara försvårande för framtida visum om jag blev infångad.


 Detta staket följe vägen förbi det speciella området i ungefär fem mil.

 I bland kunde man se vissa tecken på aktiviteter på andra sidan. Här någon form av mast.

Satellitfoto över en del av det intressanta området. Vi åkte längs den gul-märkta vägen.  De flygplatsliknande formationerna ligger bara dryg två km från vägen, men man kunde inte se något som speciellt från bussen.

3 kommentarer:

  1. Jag förstår din frustration men bra att du inte riskerade att bli fast ;-)

    SvaraRadera
  2. Jätte bra blogg! Tack så mycket :)

    SvaraRadera
  3. Läkare JACOB DOUGLAS är den bästa örtläkaren jag någonsin har stött på sedan min Ultimate sökning efter cancer
    botemedel, han botade min mamma från stadium 4 levercancer och gav henne en stor chans och överväldigande
    möjlighet att leva igen,
    du kan kontakta honom direkt på sin e-postadress via: ultimatesolutionspellcaster@gmail.com om du har liknande problem eller någon typ av sjukdom är han en bra stavningsruta som kan lösa alla typer av hälsa eller äktenskapsproblem du kanske står inför idag
    Du kan också nå honom på whats-app med +234 8050676586
    Jag är för alltid skulden till den här stora läkaren, han är bäst



    SvaraRadera