fredag 26 mars 2010

Arbetsnostalgi


Mitt intresse för Kina vaknade år 2002 när jag träffade min Ping, och vi gjorde flera rundresor i landet. Det speciella intresset för just Beijing kom 2005/2006 då jag fick ett jobb här att starta ett designcenter för mobiltelefonantenner. Detta var en fantastiskt roliga tid, och jag fastnade verkligen för denna stad då. Efter att jag kom tillbaka till Sverige så kunde jag aldrig riktigt "landa" utan åkte då och då tillbaka hit för att återuppleva Beijing.

Min arbetsplats låg i 上地, (Shàngdì) vilket är utanför norra 5:e ringvägen och alltså ganska långt från centrum, så det var flera år sedan jag var där. På den tiden satt jag nästan två timmar i taxi varje dag eftersom jag envisas med att vilja bo i centrum.

Förra helgen gjorde jag en nostalgisk utflykt till 上地 och besökte området runt mitt gamla kontor. Eftersom det var helg så var industriparken ganska öde, och jag kunde inte komma in och hälsa på mina gamla kollegor, men det är ändå en behaglig nostalgikänsla att gå runt och titta på byggnaderna och parkerna som väcker en massa trevliga minnen.

Jag i nutid utanför min tidigare arbetsplats. (Flextronics)

Jag 2006 på mitt kontor i 上地. Som ni kanske ser så hade vi en "Clean Desk"-policy.

3 kommentarer:

  1. Ni hao!
    Har du bytt namn?

    SvaraRadera
  2. Uppmärksamt!

    Se separat blogg-inlägg angående detta.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera