tisdag 9 mars 2010

Äta fågelmat


I min barndom så var en del av vintertraditionerna att vi köpte fågelmat (solrosfrön) som vi matade fåglarna med.

Dessa barndomsminnen poppade upp hastigt och lustigt när jag började umås med Kineser i hemmiljö och konstaterar att det ofta står en skål med "fågelmat", det vill säga solrosfrön, på soffbordet, och Kineserna äter dem som godis. De biter upp fröet med tänderna, slänger skalet någonstans omring sig, och sedan äter de upp den lilla kärnan som är inuti. Det bukar bli ganska stökigt eftersom det vanligen blir skal överallt.

Jag har provat då och då, men jag tycker det är som att äta luft. Mycket jobb för nästan ingen ting - kärnan är ju minimal.

I Kina säljs denna "Fågelmat" i lösvikt överallt tillsammans med jordnötter, russin och en hisklig massa annan naturgodis som jag inte vet var det är. Kineserna tycker inte det är roligt att jag kallar det för fågelmat ;-)

Fågelmat.....eller "Kinesgodis" säljs överallt i Kina på lösvikt.

5 kommentarer:

  1. Kul! Min dotter som studerade under höstterminen på universitet i Jinan i Kina blev till slut en fena på att äta fågelmat. När jag besökte henne och vi var på en bar en kväll tuggade hon i sig fågelfrön i en imponerande takt och med en formidabel teknik som gjorde oss alla gröna av avund.

    SvaraRadera
  2. Hittade din blogg efter att ha googlat på Beijing! Hur är vädret? Ska dit om 1 vecka. Behöver jag vinterjacka eller räcker det med vindjacka och fleece?

    SvaraRadera
  3. Just denna vintern har vädret varit precis galet. Det var faktiskt precis nyss lite snö, men den är borta nu, och i stället är det strålande fint väder, och våren är på G.
    Jag skulle våga åka utan vinterjacka. Skulle vädret flippa ut helt igen så kostar det inte många hundralappar att köpa en ny här.

    SvaraRadera
  4. Tack! Du får gärna kommentera vädret om du gör ett inlägg på tisdag =)

    SvaraRadera
  5. Fågelfrön är även gångbara i Mellanöstern. Min exman brukade ta sig en näve "fågelfrön" när vi var och storhandlade och sedan spotta skal runt omkring sig...medans jag försökte se ut som om jag aldrig sett honom tidigare...

    SvaraRadera