torsdag 25 mars 2010

Världens bästa städer


I tisdags publicerades The Wealth Report 2010. Denna rapport är tänkt att spegla världsläget med avseende på bland annat hälsa, ekonomi och fastigheter. Mycket tyngd är på de ekonomiska värdena. Rapporten innehåller en mängd data varav ett område är att ranka Världens bästa städer. Man ska naturligtvis inte ta denna typ av listor på för stort allvar, men jag tycker det i alla fall är lite roligt att Beijing är med på 10-i-top-listan och har nu hoppat upp på 9:e plats. (Det finns en rad andra listor som utser "Världens bästa stad" med helt andra resultat)

Om man i stället tittar på politisk makt, så är Beijing nu på 4:e plats (efter Washington, New york och Bryssel). En annat område där Beijing verkligen utmärker sig är "Lyx-Bostads-Prisindex" där Beijing är 2:a (efter Shanghai) med en prisökning på +47%. I denna kategorin så ägs hela topplistan av Asien. (förändring av priser på lyxbostäder)

Dagens Industri skriver om rapporten, och där hittar jag en rolig kommentar från en av läsarna:
"Hur kan en stad i en stenhård kommunistdiktatur (Peking) få något annat än 0 poäng vad gäller inflytande och livskvalitet?"
Uppenbarligen skrivet av någon med mycket begränsade Kina-kunskaper och som sannolikt aldrig varit i här.

Del av The Wealth Report 2010 där världens bästa städer rankas. Beijing nu på 9:e plats.

6 kommentarer:

  1. Jag tycker att Beijings tunnelbana är bäst, den är ren, fin,snabb och punktlig (viktigaste).
    Den roliga kommentaren visat hur stor makt våra medier har. Censur?

    SvaraRadera
  2. Rolig kommentar av Dagens industri. Märkligt att de har noll kunskap om dagens Kina...

    SvaraRadera
  3. Hej
    Vet du vad det kostar att köpa kontaktlinser i Beijing

    SvaraRadera
  4. @helene
    Jag köper själv mina kontaktlinser här i Kina. Jag har månadslinser och jag vill minnas att de kostar typ 350 RMB för 2 x 6 stycken, men jag kommer inte ihåg riktigt säkert. De har samma märken här som finns i Sverige.

    SvaraRadera
  5. Hej Igen
    Tror du att man kan ha med sig den svenska asken med styrkan på linserna eller måste det vara på kinesiska

    SvaraRadera
  6. @Helene
    Det fungerar utmärkt att ta med den svenska asken. Jag brukar göra det.

    SvaraRadera